بازار انیمیشن ژاپن رکورد زد/عبور از ۲ تریلیون ین برای نخستین‌بار

به گزارش هنردستان: با فروش خارق العاده فیلم «اسم تو»، صنعت انیمیشن ژاپن توانست رشدی چشمگیر را در سال گذشته میلادی به دست بیاورد.

ارزش بازار انیمیشن‌های ژاپنی سال گذشته برای نخستین بار از ۲ تریلیون ین (۱۷.۷ میلیارد دلار) عبور کرد که نیروی پیش برنده اصلی آن موفقیت فیلم تاریخ ساز «اسم تو» و فروش جهانی آن بود.

انجمن انیمیشن‌های ژاپن (AJA) در بازبینی سالانه خود از این صنعت اعلام کرد که بازار انیمیشن این کشور از ۱.۸۲ تریلیون ین در سال ۲۰۱۵ با رشدی تقریبا ۱۰ درصدی به ۲ تریلیون ین در سال ۲۰۱۶ رسید. در سال ۲۰۱۴، ارزش این بازار چیزی حدود ۱.۶۳ تریلیون ین بود.

این انجمن از سال ۲۰۰۹ به بعد هر سال مروری بر عملکرد خود دارد. در بازبینی عملکرد یک سال اخیر تقریبا ۱۰۰ پروژه تولید انیمیشن از ماه ژانویه تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ مورد نظر قرار گرفت.

بخش‌های مورد بررسی این بازبینی شامل ۹ بخش مختلف از جمله انیمیشن تلویزیونی، انیمیشن سینمایی، ویدیو، توزیع آنلاین، کالا، سرگرمی زنده و گسترش خارجی می‌شد.

باکس آفیس ژاپن در سال ۲۰۱۶ میزان سود رکوردشکن ۶۶.۳ میلیارد ین را به ثبت رساند و «اسم تو» و «این گوشه دنیا» بزرگترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های آن بودند. این فروش نشانگر رشدی ۴۱.۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن بود.

علاوه بر این، سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل شاهد رشدی ۳۱.۶ درصدی و ۲۹.۵ درصدی به ترتیب در بخش‌های گسترش خارجی و سرگرمی زنده بود.

انیمه «اسم تو» یا «Kimi no Na Wa» ساخته ماکوتو شینکای با گذشت مدت کوتاهی پس از اکرانش در سال گذشته توانست «شهر ارواح» را که به مدت ۱۵ سال شناخته شده‌ترین انیمه ژاپنی برای غربی‌ها بود کنار بزند و تبدیل به محبوب‌ترین انیمه شود. این فیلم با فروشی ۳۳۱ میلیون دلاری «شهر ارواح» با ۲۸۹ میلیون دلار فروش را کنار زد و این در حالی است که بخش اعظم فروش آن یعنی ۱۹۲.۵ میلیون دلار در ژاپن بود.

انیمیشن «اسم تو»، فیلم درام فانتزی رمانتیک ژاپنی بر مبنای رمانی پرفروش به همین نام که تابستان ۲۰۱۶ منتشر شد، ساخته شد و شخصیت‌های آن را نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی تشکیل می‌دهند.

امتیاز دهید