فیلم‌نامه‌ای از محمدرضا بایرامی/ روایت مقاومت در برابر هجوم طبیعت

به گزارش هنردستان: محمد رضا بایرامی فیلم‌نامه «…و زمین آرام شد» را در قالب کتاب روانه بازار کرد.

فیلم‌نامه « …و زمین آرام شد» اثر محمد رضا بایرامی از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

این فیلم‌نامه بر مبنای داستان بلند «گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند» این نویسنده نوشته شده است که پیش از این منتشر و با استقبال خوبی نیز همراه شده است.

«و زمین آرام شد» داستان زندگی و ماجراجویی دو نوجوان در منطقه سبلان است. دو نوجوان که به دنبال کشف نادیده‌هایی از طبیعت زیستی خود در یک روز سرد زمستانی به قصد دیدن آبشاری یخ‌زده از روستا خارج می‌شوند و درست در همین لحظات نبودنشان است که زلزله، تمامی روستا را با خاک یکسان می‌کند و حالا این دو نوجوان در مسیر برگشت، خود را مأمور محافظت از روستا در برابر هجوم طبیعت می‌بینند. سرما، گرگ‌ها و ترس به آنها هجوم می‌آورند و حالا آنها هستند که باید به ناگاه بزرگ شده و در مقابل تجربه‌ تازه پیش رویشان تاب بیاورند.

بایرامی در این فیلم‌نامه سعی کرده است پیوند میان ادبیات داستانی معاصر ایران و سینمایی ایجاد کند که سال‌های متمادی است طبیعت و زیست بوم ایرانی در آن جای نداشته و به آن رنگ و بویی نداده است.

زبان روایی آن است که بسیار ساده و صمیمی و نزدیک به گویش مردمان سبلان است. رعایت گویش‌ها، ظرافت‌های زیستی، ترسیم کلامی زیست بوم زندگی روستایی و توصیفی بسیار زیبا و رشک‌برانگیز از طبیعت سبلان از مهمترین ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.

کتاب نیستان سال گذشته نیز از این نویسنده رمان «لم یزرع» را منتشر کرده بود که توانست جایزه ادبی جلال آل احمد را برای وی به ارمغان بیاورد.

فیلم‌نامه «وزمین آرام شد» با در ۲۸۴ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.

امتیاز دهید