روایت دیگری از هیولای معروف شلی منتشر شد

هنردستان: کتاب “هیولای فرانکشتاین” با ترجمه مهتا لبافی و در انتشارات شهرقصه منتشر شد.

 

به گزارش هنردستان، نسخه بازنویسی و خلاصه شده اثر معروف شلی با عنوان “هیولای فرانکشتاین” با ترجمه مهتا لبافی و در انتشارات شهرقصه منتشر شد. این اثر را به روایت میک گوار می‌خوانید.

 

آرش رضایی درباره اثر معروف شلی می‌نویسد: خانه نشستن و داستانی درباره ارواح خواندن، کاری بود که در قرن 18 میلادی بسیاری در آلمان انجام می‌دادند و به همین واسطه سرگرم می‌شدند، اما خانه‌نشین شدن و داستانی درباره هیولا ساختن کاری بود که مری شلی به تنهایی از آن برآمد؛ برآمدنی که نتیجه آن رمان تاثیرگذار و دوران‌ساز به نام “فرانکنشتاین بود.

 

زمانی که شلی تحریر این رمان را شروع کرد بیشتر از بیست سال نداشت. رمانی که از جهتی سرآمد سبک گوتیک زنان است و از جهتی دیگر سرآغازی است بر رمان‌های علمی – تخیلی. مری شلی در اصل با کتاب “فرانکنشتاین” سبک گوتیک و علمی تخیلی را در هم آمیخت و حاصل کارش اثری شد که سیمای از‌خود‌بیگانگی بشر عصر مدرن بود و هست.

 

این کتاب داستان ویکتور فرانکنشتاین دانشجوی جوان و مشتاقی است که شیفته علوم نوین و همچنین رموز علوم کهن است. او از طریق بکارگیری بخش‌هایی از همین دو دستاورد جهان کهن و دنیای نوین، موجودی را خلق می‌کند که در هیبتی هیولا‌وار زنده شده و جان می‌گیرد. هیولای فرانکنشتاین که انسجام مادی و فیزیکی خود را از کنار هم قرار گرفتن اعضای انسان‌های مرده کسب کرده، از بدو تولد و چشم باز کردن بر جهان زندگان سعی دارد با نوع بشر ارتباط برقرار کند و به تعبیری از تنهایی و انزوای کابوس وار خود خارج شود، اما با تمام سعی و تلاشی که هزینه این میل درونی خویش می‌کند، آنچه در انتها به دست می‌آورد جز تنفر، انزجار و کینه نسب به نوع بشر نیست. از این جهت رنج و مشقت هیولا، وجه اشتراکی است که با پرومته (اسطوره یونان باستان ) دارد.

 

مری شلی، “فرانکنشتاین” را درست در دورانی می‌نویسد که انقلاب میرکانتلیسم در اوج و بلوغ کامل خود به سر می‌برد. دورانی که کشورهای غربی با راهی کردن کشتی‌های بزرگ خود به اقیانوس‌ها و سرزمین‌های آسیایی، شمال آفریقا و کشف قاره جدید، داشتند اراده خود را بر بیش از دو سوم جهان تحمیل می‌کردند و از این طریق پول و قدرت فراوانی به دست آوردند. پول و قدرتی که به روند توسعه بافت شهری و شهرنشینی این کشورهای استعمارطلب سرعت بخشید و طبقه متوسط و شهرنشین را به وجود آورد. طبقه‌ای که در قرن 19 میلادی ( خصوصا در آلمان) بهترین و بزرگترین سرگرمی‌شان خواندن کتاب‌های داستانی، خصوصا داستان‌های ارواح و دلهره آور بود.

 

رمان شلی از این جهت در گروه داستان‌های یوتوپیایی و پیشگویانه نیز قرار می‌گیرد و هیولای آن نماد وقوع انقلاب صنعتی نیز می‌تواند تعبیر شود.

 

در چارچوب عناصر این داستان هر عنصری، به نوعی به جسم آدمی نیز اشاره می‌کند و این اشارات در واقع ذکری از درماندگی و ترس ( همان طور که در بالا گفتیم) است. ترس از جهانی جدید و ناشناخته که با سرعتی سرسام‌آور هرآنچه از گذشته باقی مانده است بلعیده و نابود می‌کند. ترس و اضطرابی که در رمان “فرانکنشتاین” جریان دارد ترس اپیدمی، در قرن 19 است. ترس از اینکه این تحولات و انفجارهای تاریخی مبادا فاجعه‌ای عظیم را به بار بیاورد.

 

در آن دوران نسبت انسان با علم و تکنولوژی نوین هنوز روشن و مشخص نبود( هرچنـــــــد امروز هم نمی توان به یک نسب شفاف بین تکنولوژی و بشر رسید ). ترسی که می توان عاقبت آن را در عینیت یافتن فاجعه دو جنگ جهانی هم تعبیر کرد.”فرانکنشتاین” شلی کلکسیونی است از تمام اضطراب‌های این دوران از تاریخ بشری و اهمیتی که این کتاب دارد هم دقیقا در همین جاست.

 

انتشارات شهرقصه کتاب “هیولای فرانکنشتاین” را با قیمت ۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
رادیو و تلویزیون

یادبود ۶۱۹ شهید هنرهای نمایشی در رادیونمایش

اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش روز ۲۲ بهمن‌ماه، غرفه‌ای به یاد ۶۱۹ شهید هنرهای نمایشی کشور برپا خواهد کرد. از عموم علاقه‌مندان به

ادامه مطلب »