«حال کامل» به اصفهان می‌رود/ کلیشه‌های بصری ضعف پوسترهای فجر است

به گزارش هنردستان: مهدی فاتحی گرافیست که این روزها در حال تدارک برای برپایی نمایشگاه منتخب پوسترهایش در اصفهان است، می‌گوید مشکل اصلی پوسترهای رویدادهای هنری فجر تاکید بر کلیشه هاست.

مهدی فاتحی گرافیست درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: دهم آذرماه نمایشگاهی از پوسترهایم با نام «حال کامل» که پیش از این در گالری ثالث تهران و شهر پاریس برگزار شده بود، در گالری سایان شهر اصفهان به نمایش درمی‌آید.

این گرافیست در پاسخ به این پرسش که این روزها برپایی نمایشگاه پوستر در گالری ها خیلی متداول نیست چرا این تور نمایشگاهی را ترتیب دادید، بیان کرد: دقیقا هدفم نشان دادن همین جای خالی است که شما در پرسش‌تان به آن اشاره کردید. چند سالی است برای عرضه پوستر معضلاتی ایجاد شده است و امروز دیگر حتی متداول نیست ما پوستر را روی دیوارهای شهر که محل اصلی دیده شدنشان است، ببینیم. در واقع جایگاه های پوستر در شهر را از بین برده ایم در حالیکه پوستر یکی از مردمی ترین هنرهاست و با چاپ شدنش ارزش هنری هم پیدا می کند.

وی ادامه داد: این روزها پوسترها را یا روی بیلبوردهای شهر در سایزهای بزرگ می بینیم و یا به صورت فایل های دیجیتالی در فضای مجازی در حالیکه هیچ کدام از اینها جایگاه اصلی پوستر نیست. شما وقتی در پاریس یا برلین قدم می زنید سراسر شهر پر از پوسترهایی است که برخی از آنها فقط جنبه هنری دارند تا اطلاع رسانی و همین پوسترها شهر را زنده نگه می دارند ولی در ایران یا پوسترها صرفا جنبه تزئینی دارند یا کاربردی، حتی با طرح هایی که امروز برای تبلیغات فضای مجازی استفاده می شود دیگر نیازی به طراح پوستر نداریم زیرا یک فونت را درشت و خبر نمایشگاه را در فضای مجازی با همین فونت منتشر می کنند و همه هم خبردار می شوند.

فاتحی با بیان اینکه چند سالی است جایگاه پوستر در کشور را تحلیل می‌کند، گفت: انجمن صنفی گرافیک و انجمن طراحان پوستر تئاتر فعالیت هایی در این زمینه کرده اند اما همچنان کسی متوجه جایگاه این عرصه نشده است.

وی در جواب این سوال که با توجه به نزدیک شدن به رویدادهای جشنواره های فجر و ضعف عمده در طراحی پوسترهای این رویداد، تحلیلتان از روند سفارش و چگونگی اصلاح این رویه چیست، اظهار کرد: من بزرگترین ضعف را در سفارش‌دهنده می بینم زیرا سفارش دهنده ها طراحان را با دقت انتخاب نمی کنند. ضمن اینکه سلیقه ای برخورد می شود و همواره از یکسری کلیشه مشخص استفاده می کنند و اصرار دارند طراح خلاقیت و ایده خود را کنار بگذارد و از همان کلیشه ها استفاده کند.

این گرافیست در پایان گفت: من خودم یکبار طراح پوستر جشنواره موسیقی نواحی بودم و حتی درباره سازی که قرار بود در پوستر استفاده کنم نظر می دادند در حالیکه ایده اصلی و طرح اصلی باید مورد توجه قرار بگیرد. سخن اصلی ام این است که وقتی طراح انتخاب شد باید اجازه داده شود تا از توانایی و خلاقیتش استفاده کند، اما در درجه اول باید طراحی برای این کار انتخاب شود که قبلا در رویدادهای دیگر امتحانش را پس داده باشد.

امتیاز دهید