نشست‌خبری فیلم “چراغ‌های ناتمام”؛ از شوخی و جدی‌های مجید صالحی تا دفاعیات کارگردان

هنردستان: نشست‌خبری فیلم “چراغ‌های ناتمام” به کارگردانی مصطفی سلطانی با حضور عوامل فیلم در برج‌میلاد برگزار شد.

 

به گزارش هنردستان، به گزارش، محسن امینی، تهیه‌کننده، “چراغ‌های ناتمام” را یک فیلم خاص و سخت خواند و گفت: فیلم از یک تم اجتماعی با مضمون دفاع مقدس برخوردار است و تیم جوانی در آن همکاری دارند که پیش از این نیز باهم کار کرده بودند.

 

 

امینی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که فیلم را شعاری و با نریشن‌های متعدد خوانده بود، گفت: اگر بخواهیم الگویی از این نوع سینما را مثال بزنیم که موفق هم باشد می‌توان از “آژانس شیشه‌ای” حاتمی‌کیا اسم برد که هم نریشن و هم راوی دارد؛ نوع روایت در چراغ‌های ناتمام مانند آژانس شیشه‌ای است که راوی دارد و شعار زده است.

 

این تهیه‌کننده ادامه داد: هر فیلمی که پیام می‌دهد را می‌شود گفت فیلمی شعاری است اما باید دید فیلم چقدر شوآف دارد و واکنش مخاطب چطور است.

 

مصطفی سلطانی، کارگردان فیلم نیز در پاسخ به همین سوال گفت: بله، فیلم شعار داشت اما شعار چیز بدی نیست؛ مهم این است چطور پیام بدهیم که مخاطب فرار نکند.

 

محسن جسور فیلمنامه‌نویس چراغ‌های ناتمام نیز در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه فیلم به نقد مدیریت جنگ می‌پردازد، این موضوع را نفی کرد و گفت: اگرچه هرکسی می‌تواند برداشت خودش را داشته باشد.

 

جسور با بیان اینکه “جدا از اینکه مقصر در این فیلم چه کسی است و اینکه شخصیت داستانی از فرناندو خود در جنگ تمرد کرده” گفت: ما در این فیلم به مفهوم ایثار پرداختیم؛ ایثار مفاهیم گوناگونی دارد که بالاترینش شهادت است اما چراغ‌های ناتمام کنایه یا اشاره‌ای به عدم مدیریت در جنگ تحمیلی ندارد.

 

آتش تقی‌پور نیز که در این نشست نقد و بررسی حضور داشت، با نقدی به این فیلم گفت: لنگی کار در سناریو است که دو سوژه یکی شده و زندگی کسی که می‌خواهد از دردها بنویسد به جبهه پیوند می‌خورد. چه انگیزه‌هایی باعث می‌شود کسی به جبهه برود؟ کلیشه‌های دین و وطن برای همه یکسان نیست و درون هر کسی انگیزه‌های ویژه‌ای وجود دارد و این کلیشه و دوگانگی به فیلم ضربه زده است.

 

جسور در پاسخ به این نقد گفت: این تمام توان من بوده است؛ از یک‌جایی به بعد دیگر از عهده و مسئولیت من خارج است چون وارد حوزه اجرا می‌شود و به جهان‌بینی کارگردان برمی‌گردد که فیلمنامه من را چطور می‌خواهد روایت کند.

 

فیلمنامه‌نویس چراغ‌های ناتمام ادامه داد: از ابتدای پروسه تولید فیلم می‌دانستم که با این اتهام روبرو خواهم شد که فیلم کلیشه است اما برایم مهم نبود؛ استفاده از کلیشه برای رسیدن به نوآوری اوج خلاقیت است. موضوع محوری هم برای من در چراغ‌های ناتمام، عشق و رابطه این شهید با همسرش است، نه اینکه چرا به جبهه می‌رود.

 

سلطانی (کارگردان) درباره انتخاب مجید صالحی برای ایفای نقش اصلی که شخصیتی جدی و معتقد است، گفت: با خیال راحت صالحی را برای این نقش انتخاب کردم و دوست داشتم نریشن‌ها را هم خودش بگوید. معتقدم مخاطب آنقدر درگیر فیلم می‌شود که از دقیقه دهم به بعد دیگر فراموش می‌کند چه کسی نقش جلال را بازی می‌کند.

 

مجید صالحی بازیگر نقش جلال نیز در این نشست با اشاره به ایفای نقش‌های جدی گفت: بازی در نقش جلال چراغ‌های ناتمام سخت‌تر از استراحت‌مطلق بود؛ چون در استراحت مطلق نقش جای کار زیادی داشت.

 

او با بیان اینکه قرار نبود نقش جلال احساسات بارزی داشته باشد، گفت: برای من ساده‌ترین کار، گریه کردن است! چون آنقدر بدبختی و سختی در جامعه داریم که با فکر کردن به آنها می‌توان راحت گریه کرد.

 

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت نریشن‌ها یادآور”مجید دلبندم است”، گفت: فکر می‌کنم سلیقه‌ای است. ببخشید اما خوب است حداقل یاد رابین هود نمی‌افتید!

 

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا بازی در نقش‌های جدی را ادامه خواهد داد یا نه، گفت: هر جا بار بخورد می‌روم، جدی یا طنز! گاهی وقت‌ها بحث نان در انتخاب نقش مهم است و گاهی شعر اما بازی در چراغ‌های ناتمام دلی بود و حس خوبی داشت.

 

امینی(تهیه‌کننده). بخش دیگری از این نشست گفت: قرار نیست در چراغ‌های ناتمام، دفاع‌مقدس را پرزنت کنیم. بلکه فیلم حرف انسانی می‌زند؛ پیام فیلم به ویژه در سکانس‌های انتهایی گفتمانی انسانی است که در دفاع مقدس ما حاکم بوده در حادثه پلاسکو وجود داشته و شاید در آینده در مسائل دیگری هم ببینیم.

 

امینی ادامه داد: صحبت در این فیلم از انسانیت است که کنار روایت موضوع،  شاخه‌های مختلف درام اجتماعی هم می‌بینیم.

 

منبع: ایلنا

 

امتیاز دهید