“کچه دوزی” روی لباس‌های زمستانی

به گزارش هنردستان: مژگان همایونی‌نژاد می‌گوید کالکشن پاییزه و زمستانه خود را با هنر “کچه دوزی” مزین کرده است.

مژگان همایونی‌نژاد، از فعالان پیشگام در عرصه‌های طراحی، دوخت، صنایع دستی و انواع هنرهای تزیینی است.

همایونی‌نژاد بین سال‌های 66 تا 67 تمام هنرهای خیاطی، گلدوزی، شیرینی‌پزی، بافتنی و هنرهای دستی سنتی را در ساختمان کوچک فنی و حرفه‌ای آن زمان گذراند و در زمینه هنرهای دستی سنتی مثل ترمه‌دوزی، سرمه‌دوزی، سکمه‌دوزی، پته‌دوزی و دیگر انواع رودوزی که از هنرهای چند هزارساله ایرانی است، فعالیت خود را ادامه داد.

این هنرمند درباره جدیدترین فعالیت خود گفت: صنایع دستی دارای جایگاه رفیعی برای اعتلای فرهنگ و هنر سرزمینمان است و هر چند حوزه پوشاک خود یکی از مهم ترین نمادهای این جریان است، اما جای آن دارد که به مدد طیف وسیعی از صنایع دستی، پوشاک مردم کشورمان را به این عناصر زینت بخشیم و به جهان معرفی کنیم.

او با اشاره به نوآوری در طراحی و دوخت کالکشن پاییزه و زمستانه اظهار داشت: به کارگیری انواع رودوزی و سوزن دوزی‌ها بر روی لباس‌های فصل سرما، صلابت چشم نوازی به این دست پوشاک می‌بخشد و از آنجا که نمدمالی سوزنی از گذشته برای تزیین لباس‌های زمستانه بسیار پرطرفدار بوده است، این هنر با ابزار جدید و تحت عنوان “کچه دوزی” دستمایه جدیدترین مجموعه لباس من قرار گرفت.

همایونی‌نژاد درباره “کچه دوزی” توضیح داد: در این هنر با فشرده کردن الیاف پشمی نمدی توسط سوزن‌های مخصوص کچه دوزی، اشکال مختلفی ایجاد می‌شود و بر روی لباس قرار می‌گیرد.

او افزود: فصل سرما فرصت مناسبی برای طراحان لباس فراهم می‌کند که با استفاده از چنین هنرهای تزیینی و تلفیق آنها با لباس های بافت و گرم، پوشش خود را متمایز ساخته و نمادی از علاقه‌مندان به حفظ و احیای انواع رودوزی باشند.

این مدرس در خاتمه با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی اصفهان و انتخاب این شهر به عنوان “شهر جهانی صنایع دستی” بیان کرد: ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، اولین قدم در مسیر تعالی صنایع دستی کشورمان است و اگرچه این اتفاق یک رویداد دیر هنگام است اما به هر تقدیر رخدادی فرخنده و غرور آفرین بوده که دیگر بار هنر هنرمندان ایرانی را در سراسر جهان مطرح و جایگاه و قدمت صنایع دستی کشورمان را بیش از پیش بازنمایی کرد.

امتیاز دهید