هفتاد و نه فیلمساز در نامه‌ای خواستار بازنگری و تغییر در جشنواره فیلم برلین شدند

به گزارش هنردستان: هفتاد و نه فیلمساز سرشناس از جمله دو سینماگر مطرح آلمانی مارن آده کارگردان فیلم نامزد اسکار «تونی اردمان» و فاتح آکین سازنده «محوشدگی» در نامه‌ای سرگشاده تاکید کرده‌اند با جدایی دیتر کوسلیک دبیر باسابقه جشنواره فیلم برلین در سال 2019، این رویداد سینمایی نیازمند «بازنگری اساسی» و «شروعی جدید» است. در این نامه سرگشاده که توسط نشریه آنلاین اشپیگل منتشر شده، فیلمسازان همچنین خواستار تشکیل یک هیات انتخاب بین‌المللی شده‌اند که زنان و مردان سینماگر به عنوان اعضای این کمیته سهم یکسانی در آن داشته باشند.

در این نامه بر انتخاب شخصیتی برجسته که به سینما عشق می‌ورزد به عنوان جانشین کوسلیک تاکید شده است؛ شخصیتی که به لحاظ بین‌المللی از ارتباطات قوی برخوردار باشد و بتواند این رویداد سینمایی را به سطح استانداردهای جشنواره‌های تراز اولی مانند ونیز و کن برساند. در بخشی از این نامه آمده است: «ما خواستار روندی شفاف و شروعی جدید هستیم.»

این نامه که به امضای بعضی از مطرح‌ترین سینماگران آلمان از جمله آندریاس درسن، سباستین شیپر، دومینیک گراف، دوریس دوری، ماریا شریدر و … رسیده است، ظاهرا اعتراضی عمومی به دوران ریاست کوسلیک است. در این دوران، بخش‌ها و برنامه‌های جدیدی به برلیناله اضافه شد و این در حالی است که به عقیده منتقدان، سطح فیلم‌های بخش مسابقه مهم‌ترین رویداد سینمایی آلمان در مقایسه با دیگر جشنواره‌های درجه الف دنیا پایین‌تر است.  

کوسلیک هم به نامه منتشر شده واکنش نشان داده است: «می‌توانم درک کنم که فیلمسازان خواستار شفاف‌سازی در زمینه روند اصلاحات برلیناله هستند. آینده برای همه ما اهمیت زیادی دارد.»

کوسلیک همچنین اضافه کرده است که هیات نظارت برلیناله به ریاست مونیکا گروترس عضو ارشد فرهنگ و رسانه آلمان از او درخواست کرده پیش از پایان کارش در سال 2019، طرح پیشنهادی خود را برای بازسازی جشنواره ارائه دهد: «من پیشنهادم را مطرح خواهم کرد و این طرح کاملا مستقل از شخص من خواهد بود.»

کوسلیک از سال 2001 تا امروز ریاست جشنواره فیلم برلین را بر عهده داشته است.

امتیاز دهید