خطوط فراموش‌شده بسیار کاربردی هستند/ احیای ریحان و رقاع

به گزارش هنردستان: ناصر طاووسی هنرمند خوشنویس معتقد است خطوطی مانند ریحان و رقاع برای گرافیست ها جذاب تر از خطوط دیگر است و برای همین سراغ احیای این خطوط رفته است.

«ریحان» نام سبکی از خوشنویسی است که مشتق از خط محقق و در عین ظرافت، برای سهولت در نگارش ابداع شده است. از سوی دیگر خط «رِقاع» از جمله خطوط شش‌گانه در خوشنویسی اسلامی است که اغلب برای مکاتبات خصوصی به کار می رفت. این خط در کنار خطوطی چون نسخ، ثلث، توقیع، محقق و ریحان از دل خط کوفی و نسخ های اولیه بیرون آمدند. این دو خط در روزگار معاصر تا حد بسیار زیادی به دست فراموشی سپرده شده اند، به طور نمونه خط رقاع در دوران قاجار رواج بسیار داشت و اوج شکوفایی آن بود اما بعد از آن به راه فراموشی رفت.

ناصر طاووسی که ۲۷ سال است یک تنه خود را وقف احیای هنر خوشنویسی کرده و تقریبا تنها کسی است که این ۲ خط را آموزش می دهد درباره چرایی پرداختن به دو خط ریحان و رقاع گفت: من عمده کارم در این سال ها مرمت خطوط بوده است و خط رقاع را نیز مرمت می کردم.

وی با تاکید بر اینکه گرافیک هنر روز دنیا و جزو کاربردی ترین هنرهای روزگار ماست، بیان کرد: تایپوگرافیست ها با خطوطی مانند ثلث مشکلات جدی دارند، اما با خط‌های «ریحان» و «رقاع» بسیاری از مشکلات حل می شود.

این خوشنویس با اشاره به اینکه وقتی روی ریحان و رقاع کار کرده بسیار مورد استقبال گرافیست ها قرار گرفته است، گفت: حتی خارج از کشور از این خط بیشتر از خطوط رایج استقبال می‌شود چراکه بینندگان آن هم رویکرد تازه ای در خط می بینند و هم بسیار با این خط می توان سراغ فضاسازی رفت و بسیار هم چشم نواز است.

طاووسی درباره اینکه چرا دیگر خوشنویسان به سمت آموختن و آموزش این خطوط نمی آیند، بیان کرد: به نظرم این موضوع طبیعی است چراکه در هر دوره ای استقبال به سمت یک نوع خط بوده است. در یک دوره ای اصلا شکسته نویسی انجام نمی شد و استقبال به سمت خط نسخ بود. در دوره قاجار چون قرآن نویسی به شدت مطرح بود به طور مثال از ۱۰۰ خوشنویسی که وجود داشت، ۸۰ نفر نسخ نویسی می کردند. الان کتابت از بین رفته است و خوشنویسی به سمت آثار تزئینی گرایش پیدا کرده برای همین گرایش به خط نستعلیق بیشتر شده است. در واقع گسترش یک خط به زمان و مکان بستگی دارد.

وی در پایان گفت: در نهایت به گمان من با وجود آنکه خط نستعلیق و درشت نویسی این روزها بسیار باب شده اما باز هم خط کتابتی که از قدیم مرسوم بوده برای عوام و حتی خواص جذاب و دلچسب تر است.

امتیاز دهید