هدفگذاری شبکه ۴ جذب حداکثری مخاطب نیست/ مشکل تبلیغات داریم

به گزارش هنردستان: مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تاکید دارد که هدفگذاری این شبکه از ابتدا بر جذب حداکثری مخاطب نبوده و در حال حاضر هم چنین سیاستی در دستور کار نیست.

 چندی پیش شبکه چهار سیما وعده وعیدهایی برای تهیه و تولید تله تئاترهای جدید را داده بود اما از آن زمان مدت زیادی گذشت و خبری از آثار جدید نشد. چندی بعد عنوان شد اگر تله تئاتر جدیدی تولید نشود، کارهای قدیمی دوباره تکرار می‌شوند و حال این سوال مطرح می‌شود اگر قرار است تله تئاترهایی که قبلا چندین بار پخش شده اند دوباره تکرار شوند، تبلیغات فراوان در این زمینه چه لزومی دارد؟ طبیعتا با وجود تبلیغات بسیار مخاطب در انتظار کارهای جدید است اما در عمل با چه چیزی مواجه می شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال ها با حمید ابراهیمی مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما گفتگویی داشته‌ایم.

حمید ابراهیمی مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار پیش از این که به سمت جدیدش منصوب شود تجربه مدیریت در طرح و برنامه شبکه مستند سیما را داشته و برنامه‌هایی نظیر «مجموعه تئاترهای اسناد دیوانگان متفکر، روی پلک صبح، گنجینه صبر و …» را تهیه و کارگردانی کرده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری است و حال در مقام مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار به پرسش های ما پاسخ داده است.

*مدتی شاهد تبلیغات برای پخش تله تئاترهای جدید از سوی شبکه چهار سیما بودیم، اما این امر به تعویق افتاد. علت چیست؟

-در حال حاضر ما ۲ عنوان تله تئاتر در هشت قسمت را برآورد کرده ایم و کم کم  هم پیش‌تولید آنها شروع خواهد شد. علاوه بر آن برآورد، طرح و برنامه تله‌تئاتر تک‌ قسمتی «تابوت‌های دست‌ساز» به کارگردانی رضا بهشتی به تصویب رسیده است و فعلا منتظر جلسه برآورد معاونت سینما هستیم.

پرونده تولید تله‌تئاترها به طور عملی راه افتاده و امیدواریم تا آخر سال آثار به پخش برسد و یا حداقل ما برای عید بتوانیم ۱۲-۱۰ قسمت تله‌تئاتر جدید پخش کنیم.

*دو عنوان تله تئاتر چند قسمتی که برآورد بودجه شده اند چه نام دارند و در چه زمینه‌ای هستند؟

– «دندان مبارک» و «خرده‌خانم» دو عنوان تله تئاتر تولیدی ما هستند که بیشتر در حال و هوای دوران و سلسه قاجار می‌گذرند. همانطور که گفتم تله تئاتر دیگری به نام «تابوت‌های دست‌ساز» که بر اساس یک داستان خارجی هست خواهیم داشت که رضا بهشتی طرح نمایشی آن را ارائه داده است و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر آن را بسازیم.

*همانطور که گفتید مخاطبان می‌توانند منتظر پخش ۱۰-۱۲ قسمت تله‌تئاتر در ایام عید باشند؟

-بله، البته بعضی از این عنوان‌ها چند قسمت هستند مثلا «دندان مبارک» حدود چهار قسمت است.

*در میان تله تئاترهایی که در ایام عید پخش می‌شود کارهای قدیمی هم خواهید داشت؟

-در حال حاضر تله‌تئاترهای قدیمی پخش می‌شود و تله‌تئاترهای جدید در آینده حتما پخش خواهد شد. در این میان یک نمایش به نام «خروس می‌خواند» اثر شهرام کرمی را از صحنه ضبط کرده ایم و آماده پخش است و امیدواریم به زودی شاهد پخش این کار نیز باشیم. کرمی این اجرا را صرفا برای دوربین ما انجام داده که به زودی آن را پخش خواهیم کرد.

*پیش‌تر عنوان کرده بودید سعی می‌کنید تله‌تئاترهای جدیدی تولید کنید در غیر این صورت همان تله‌تئاترهای قدیمی را پخش خواهید کرد. تبلیغ برای پخش کارهایی جدید چرا با رجوع به تله تئاترهای قدیمی همراه شد؟

له تئاترهای قدیمی همیشه جذاب هستند زیرا آدم‌ها پیر می‌شوند و کارهای قدیمی شان یک نوع نوستالژی محسوب می‌شود و حتی خیلی از بازیگران تله تئاترهای قدیمی فوت کرده اند و دیدن دوباره کارهایشان خالی از لطف نیست. البته در میان کارهایی که پخش می کنیم قطعا گزینش خواهیم کرد و امیدوارم که پخش آثار خوب اما قدیمی کماکان ادامه دار باشد.

*با وجود اینکه پخش آثار قدیمی بار نوستالژیک دارد ولی فکر نمی‌کنید مردم بیشتر چشم انتظار تله‌تئاترهای جدید هستند؟

-این‌طور درست نیست که تله‌تئاتری یک بار پخش و پرونده‌اش برای همیشه بسته شود. نمایش‌ها خصوصا تله‌تئاترها می‌توانند برای نسل‌ جدیدی که آنها را ندیده است جذاب باشد. شاید آنها نیز علاقه داشته باشند کارهای فاخر و کارهای نویسندگان بزرگ دنیا یا نمایشنامه نویسان خودمان را دوباره ببینند و با بازیگرانی که آن سال‌ها کار کرده‌اند بیشتر آشنا شوند. به نظرم نمی‌آید که پخش این آثار جذابیت نداشته باشد و من کاملا با شما مخالفم، ولی حق دارید منتظر آثار جدید باشید و ما امیدواریم بتوانیم نمایش‌های جدیدمان را آماده کنیم و ارائه دهیم.

*سرمایه‌ها و بودجه‌هایی که در اختیار شما می‌گذارند به اندازی هست که بخواهید تولید تله‌تئاترها را افزایش دهید و کارهای جدیدتری ارائه دهید؟

-خوشبختانه معاونت سیما در این زمینه با ما همکاری خوبی داشته است. همانطور که می دانید تله‌تئاترها مثل تمام سریال‌ها و تله فیلم‌ها در جای دیگری از شبکه بودجه‌اش تامین می‌شود و آنها بودجه خاصی را برای تله‌تئاترها در نظر گرفته‌اند. به نظرم این روال، روال خوبی است و امیدواریم قطع نشود و بتوانیم تله‌تئاترهای جدید را راه بیندازیم و کار کنیم.

*برخی از هنرمندان به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی رضایت چندانی از عملکرد شبکه چهار که شبکه فرهیختگان است، ندارند و می‌گویند شبکه ما را جدی نمی‌گیرد و برای برنامه ای از جمله برنامه «هنرنامه» با ما مشورت نمی‌کند.

-شبکه و گروه ادب و هنر اتاق فکری دارد که از نظر هنرمندان استفاده می کند. در برنامه «هنرنامه» هم یک گروه بسیار حرفه‌ای از نظر تصویربرداری و کارگردانی این برنامه را هدایت می‌کنند و مضاف بر این یک گروه حرفه ای از منتقدان درباره گالری‌ها و نمایشگاه ها نقد می‌نویسند.

افرادی که این نظر را داده‌اند بهتر است بگویند ایراد این برنامه چیست، نه این‌که چرا با ما مشورت نکردید. ما قطعا از نظرات آنها استقبال می‌کنیم و در شبکه و اتاق فکر روی همه باز است. ناگفته نماند بسیاری از هنرمندان حوزه تجسمی و حتی فعالان تئاتر در گروه اتاق فکر ما هستند و همه‌شان به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم برنامه ای با معیار و برند شبکه تولید کنیم.

*بهتر نیست شما سراغ آنها بروید؟

ما نمی‌توانیم سراغ همه پیشکسوتان برویم ولی بر اساس توان و شناختمان سراغ تعدادی از پیشکسوتان و جوان‌های توانمند رفتیم و آنها هم مشورت های خوبی ارائه کرده‌اند. اصلا این طور نیست که ما برای برنامه های هنری شبکه با کسی از میان هنرمندان مشورت نکنیم.

* چرا برنامه های شما کمتر سراغ بحث‌های جدی‌ و چالشی‌ می رود تا هم مخاطب هم عام به آن جذب شود؟

-برنامه‌های ما، برنامه‌های غیرچالشی نیست مثلا در «چشم شب روشن» قطعا چالش داریم و سعی می‌کنیم این اتفاق بیفتد اما «هنرنامه» برنامه متفاوتی است. در اینجا ما بیشتر هنرهای تجسمی را نقد می کنیم و بازخوردهایی خوبی هم از علاقه مندان و مخاطبان دانشگاهی داشته‌ایم. به نظرم «هنرنامه» جای خودش را میان قشر فرهیخته هنرهای تجسمی و نقاشان جوان باز کرده است. اما در برنامه «چشم شب روشن» قطعا چالش زیاد است و درد جامعه در آن بیان می‌شود حتی مثلا ما راجع به انتخاب رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران که بحث روز بود با مهمانان برنامه صحبت کردیم و موضوع را به چالش کشیدیم که چرا باید یک جوان چنین پستی را داشته باشد.

* چقدر تلاش می‌کنید تبلیغات درستی درباره برنامه‌هایتان داشته باشید که مردم عادی هم به شبکه چهار رجوع کنند؟

-روابط عمومی شبکه خیلی تلاش می‌کند در فضای مجازی تبلیغ  کند اما واقعا شبکه چهار مظلوم است. در خود شبکه تبلیغات پخش می‌شود ولی متاسفانه شبکه‌های دیگر این لطف را به ما ندارند. من خودم معتقدم شبکه چهار تبلیغش کم است و ما برنامه‌های خیلی خوبی داریم که مردم نمی‌دانند و اگر بدانند حتما بیننده آنها خواهند شد. برنامه‌هایی که ما داریم قشرهای مختلف جامعه از جهت فرهنگی، اجتماعی، علمی، هنری و… را پوشش می دهد ولی این را قبول دارم که تبلیغاتمان خیلی کم است و امیدوارم این مشکل برطرف شود.

*چه موقع شبکه چهار یک شبکه مخاطب‌محور می شود و قوی تر از قبل عمل می کند؟

-طراحی‌ اولیه‌ شبکه چهار برای قشر فرهیخته جامعه بوده و هنوز هم هست و تلاش کرده خودش را در آن سبک نگه دارد. البته گاه خیلی خوب عمل کرده، گاهی هم متوسط بوده و یا حتی ضعیف شده است ولی سعی کرده همان مقدار مخاطب خود را حفظ کند و آن چیزی که از نظر اطلاعات و سرگرمی نیاز دارد به مخاطبش انتقال دهد. ولی ما قرار نیست سطح برنامه‌ها را پایین تر بیاوریم تا بیشتر مخاطب داشته باشیم و مسئولان صدا و سیما هم چنین توقعی از ما ندارند که به هر قمیتی درصد بالایی از بینندگان داشته باشیم. صدا و سیما می‌خواهد که قشر فرهیختگان جامعه بیشتر ترغیب شوند که برنامه های ما را ببینند و بتوانیم آنها را جذب کنیم ولی اینکه همه مردم برنامه‌های شبکه چهار را ببینند، به نظرم خیلی درست نیست.

*چرا درست نیست به هر حال شبکه‌ای است که برای آن بودجه و هزینه صرف می‌شود. چرا صدا و سیما نمی‌خواهد آمار مخاطبان این شبکه بالا رود؟

اگر قرار باشد ما برنامه‌ای داشته باشیم که همه مردم ببینند، بنابراین باید کاری کنیم که همه مردم از ما خوششان بیاید در حالی که دیگر شبکه‌ها این کار را می‌کنند. ما دنبال یک تعداد از آدم‌های خاص این جامعه هستیم و طراحی اولیه شبکه در زمانی که راه اندازی شد به خاطر این بود که قشر فرهیخته جامعه را پوشش دهد، بنابراین قرار نیست که همه مردم همه برنامه‌های شبکه چهار را ببینند. قطعا درصد بیننده‌های ما کمتر از شبکه سه است چون ما نمی‌توانیم این‌جا فوتبال پخش کنیم. جای فوتبال در شبکه چهار نیست، در شبکه چهار حتی مسابقات کاملا سرگرمی نداریم حتی مسابقه «چهار، سه، دو، یک» برای دانشجویانی که برنامه را می‌بینند یا تلاش می‌کنند در این مسابقه شرکت کنند جنبه آموزشی دارد. ما باید حد شبکه را حفظ کنیم. البته این را قبول دارم که ما هنوز به ایده‌آل نرسیدیم و هنوز نتوانستیم تمام فرهیختگان جامعه را پوشش دهیم ولی به نظرم درصد قابل توجهی از مخاطبِ هدف، شبکه چهار را نگاه می‌کنند و امیدوارم این درصد بیشتر شود.

*«منبع موثق» یک برنامه طنز است، اما جلوتر از طنزی که امروز مردم جامعه درگیر آن هستند، نیست و همین طنز را مردم در فضای مجازی می‌بینند و چه‌بسا فراتر از آن طنزی هستند که در «منبع موثق» می‌بینیم. گاه «منبع موثق» سوژه‌های روز خوبی دارد، ولی بعضی اوقات هم خیلی افت می‌کند.

-این‌که «منبع موثق» یک موقع‌هایی خوب است و یک موقع‌هایی بد می شود کاملا طبیعی است چون به نظرم همه برنامه‌ها دچار این افت و خیز می‌شوند و این موضوع در برنامه‌های روتین که با خبرها سروکار دارند بیشتر اتفاق می افتد. به هر حال طنزآمیز کردن تیترهای خبری کار ساده‌ای نیست و رضا رفیع هم کار خود را خوب انجام می‌دهد. بعضی‌ قسمت های برنامه خیلی گل می‌کند و من دیدم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و مردم نگاه می‌کنند و بعضی از آن‌ها هم خیلی بامزه نیست ولی درصد قابل توجهی‌ از این برنامه به نظر من خوب است و جای بهتر شدن هم دارد. البته این برنامه در زیر گروه کاری من نیست و استنباط خودم را دراین باره بیان کردم و معتقدم این برنامه کارش را درست انجام می دهد و جای رشد هم دارد.

امتیاز دهید