دوربین در «ترور سرچشمه» یک شخصیت است/ امتحانِ یک سبک جدید

به گزارش هنردستان: مدیر فیلمبرداری «ترور سرچشمه» با تاکید براینکه دوربین در این مستند تبدیل به یک شخصیت شده، بیان کرد شیوه جدیدی از فیلمسازی در این پروژه استفاده شده است.

هادی بهروز فیلمبردار سینما با اشاره به چگونگی فیلمبرداری مستند «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شده است، گفت: مستند «ترور سرچشمه» در قالب مصاحبه است ولی اجرایی کردن شکل مصاحبه در آن بسیار متفاوت و خاص است و حتی می توان گفت این مدل مصاحبه برای اولین بار در ایران اجرا شده است.

وی ادامه داد: کسانی که برای مصاحبه در این مستند دعوت شده اند وارد اتاق می شوند و با دوربین صحبت می کنند، اما ماجرای اصلی این است که فرد مصاحبه شونده اصلا لنز دوربین را نمی بیند زیرا وسیله ای شبیه اتوکیو ساخته شده یعنی یک مونیتور جلوی لنز قرار گرفته است و رفله تصویر محمدحسین مهدویان روی یک شیشه شکل می گیرد. در چنین شرایطی زمانی که مصاحبه شونده به تصویر کارگردان نگاه می کند، در واقع به لنز دوربین خیره شده است.

مدیر فیلمبرداری «ماجرای نیمروز» توضیح داد: زمانی که مصاحبه شونده وارد اتاق می شود و با تصویر صحبت می کند، دیگر با دوربین و نفرات پشت دوربین مواجه نمی شود و همین مساله سبب می شود تا احساس راحت تری داشته باشد تا اینکه مستقیم به دوربین نگاه و درباره یک خاطره صحبت کند.

وی بیان کرد: این شکل از فیلمبرداری و اجرا در ایران برای اولین بار تجربه می شود، اما در پروژه های مستند خارجی این اتفاق رخ داده است. البته می دانم قرار بود که در ایران نیز چند نفر این مساله را تجربه کنند اما نتوانستند شرایط آن را فراهم کنند.

بهروز که در چند پروژه با مهدویان همکار بوده است، گفت: کارگردان مستند «ترور سرچشمه» می خواست مصاحبه به چنین شکلی صورت گیرد و ما نیز چنین وسیله ای را طراحی کردیم. مستند به گونه ای ساخته شده است که مخاطب در هنگام تماشای فیلم فکر می کند که مصاحبه شونده با مخاطب فیلم، صحبت می کند و حس راحتی بین مصاحبه شونده و مخاطب احساس می شود.

این فیلمبردار تاکید کرد: فضای اصلی «ترور سرچشمه» مصاحبه با افراد است، اما شکل اجرای آن برای همه گروه یک تجربه جدید بود و نتیجه ای را که می خواستیم بدست آوردیم و رابطه درستی بین مصاحبه شونده و مخاطب ایجاد شده است.

بهروز در پایان گفت: دوربین در این مستند تبدیل به یک شخصیت شده است که با مصاحبه شونده صحبت می کند.

مستند بلند «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و در اولین نمایش عمومی در یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.

امتیاز دهید