یادداشت هفته
آیا هنوز کتاب بهترین دوست ماست؟!

 مهدی احمدی  مهدی احمدی/ گفته می‌شود رشد کتاب‌خوانی شرط نخست توسعه فرهنگی و اقتصادی است و هیچ ملتی بدون توجه به امر کتاب و کتاب‌خوانی به شاخص‌های توسعه دست نیافته است. تجربه نشان داده است توسعه بدون بستر فرهنگی در هیچ جای دنیا به نتیجه‌ای مطلوب منتهی نشده است. اهمیت نقش کتاب در توسعه فرهنگی تا بدان جاست که امروزه میزان زمانی را که هر ملتی به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد با میزان توسعه آن کشور مقایسه می‌کنند. لذا دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است.

هرچند تکنولوژی جدید تحول عظیم و شگرفی در این عرصه ایجاد کرده است و کسی نمی‌تواند منکر این دگرگونی شود. اما با توجه به این نکات، در شرایط کنونی هنوز هم فناوری‌های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همانند روزنامه و روزنامه‌خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را داراست و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه‌ی شیوه‌های جدید و مدرن اطلاع‌رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته است.

کتاب و کتاب‌خوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می‌دهد. همانطوریکه روزنامه مکتوب همچنان ویژگی و نفوذ خود را حفظ کرده و نمی‌توان گفت که به دلیل وجود شبکه ارتباطی مجازی و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی، از شمار خوانندگان روزنامه کاسته شده است. بلکه باید گفت که فناوری‌های جدید به صورت جدی به کمک روش‌های سنتی آمده و البته تاثیرات خود را بر میزان اطلاعات و آگاهی افراد داشته است.

هنوز که هنوز است روزنامه‌های پرتیراژ جهانی و منطقه‌ای با وجود بهره‌گیری گسترده از اینترنت و فراوانی شبکه‌های اجتماعی در جهت اطلاع رسانی به موقع و حضور موثر در اطلاع‌رسانی، به دنبال مجهز کردن روزنامه خود به پیشرفته‌ترین سیستم‌های توزیع همزمان و به موقع هستند. برخی روزنامه‌های عربی سالانه مبالغ هنگفتی را هزینه مطالعه و اعزام کارشناس به خارج از کشور، برای مطالعه در خصوص آخرین پیشرفت‌ها در زمینه سیستم نوین توزیع می‌کنند تا از گردونه عقب نمانده و روزنامه و نشریه‌ی خود را مجهز به آخرین پیشرفت‌ها برای رسیدن به موقع تولیدات خبری به دست مخاطب و تاثیر‌گذاری در هدایت افکار عمومی نمایند.

این یک تصور غلط است که فکر کنیم توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی و نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها، مخاطب و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب چاپی بی‌نیاز کرده است. هر چیز جای خود را دارد و کتاب و انتشار مکتوب و سنتی آن، همچنان بر حضور و ایفای نقش جدی خود تاکید می‌ورزد. پس دولت‌ها و سیاست‌گذاران فرهنگی نباید از این مقوله مهم غافل شوند، بلکه باید به منظور ترویج فرهنگ تالیف و انتشار کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه با هدف بالا بردن آگاهی و اطلاعات مردم و سطح فرهنگ جامعه، برای تولید علم بیشتر تلاش وافر نمایند.

در تمامی زمینه‌های فرهنگی اینگونه است که وقتی دولت‌ها و متولیان فرهنگ عمومی، حداقل‌ها را برای جامعه در این حوزه فراهم کردند دیگر جامعه بویژه قشر حساس و پرانرژی و پرسشگر جوان، که کنجکاو و به دنبال دانستن بیشتر است، برای رفع نیاز طبیعی و فطری خود، چشمش و تمایلات فکری‌اش، به طور مطلق و یکسویه، به بیرون از مرزها و بهره‌مندی صرف از محصولات و تولیدات فرهنگی بیگانه نخواهد بود و در آنجایی هم که در برخی زمینه‌ها نیاز به تبادل فرهنگی پیدا شد که بی‌تردید اینگونه خواهد بود، اولویت بر حفظ و ارتقا فرهنگ بومی و تبادل فرهنگی خواهد بود و نه مصرف‌کننده صرف تولیدات دیگران. طی این مسیر بسیار حساس و ظریف، تنها با انعطاف و تدبیر و مدیریت، و فراهم کردن زمینه لازم برای تالیف، انتشار کتاب و کتاب‌خوانی، ممکن خواهد شد. و به بیان ساده‌تر، اصل باید بر فراهم کردن بستر لازم و سیاست‌گذاری و نظارت بر امر کتاب، از طرف متولیان دولتی امر فرهنگ و تحقیق و پژوهش و تولید از جانب مردم و بخش خصوصی غیردولتی باشد.

۰ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

 

تمامی حق و حقوق این وب سایت متعلق به آژانس هنری هنردستان می باشد.

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?