| آخرین اخبار هنرمندان و دنیای هنر - بعدی #22086 - هنردستان Back to Top
باقر بقای علم لدنی مصطفاست / اشعار آیینی در وصف ولادت امام پنجم شیعیان و معرفی 18 کتاب

باقر بقای علم لدنی مصطفاست / اشعار آیینی در وصف ولادت امام پنجم شیعیان و معرفی 18 کتاب

محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام باقر(ع)، پنجمین امام شیعیان فرزند امام سجاد(ع) و نوه امام حسین (ع) هستند. ایشان بنا به روایتى در اول ماه رجب و به روایتی در سوم صفر سال 57 در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. در حال حاضر در تقویم یکم...
باقر بقای علم لدنی مصطفاست / اشعار آیینی در وصف ولادت امام پنجم شیعیان و معرفی 18 کتاب
باقر بقای علم لدنی مصطفاست / اشعار آیینی در وصف ولادت امام پنجم شیعیان و معرفی 18 کتاب
اعلام آثار دریافتی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به تفکیک حوزه موضوعی، شاخه موضوعی و شهرها

اعلام آثار دریافتی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به تفکیک حوزه موضوعی، شاخه موضوعی و شهرها

دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در مرحله اول فراخوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر (آبان ۱۳۹۸) مجموع ۳۵۷ شهر آثار خود را حداکثر در سه حوزه موضوعی از موضوعات زیر ( ۱- هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، منبت‌کاری، نساجی، گرافیک،...
اعلام آثار دریافتی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به تفکیک حوزه موضوعی، شاخه موضوعی و شهرها
اعلام آثار دریافتی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به تفکیک حوزه موضوعی، شاخه موضوعی و شهرها
سماک جلالی: ایران دارای بیش از 120 نوع سوزن‌دوزی است

سماک جلالی: ایران دارای بیش از 120 نوع سوزن‌دوزی است

مریم سماک جلالی دارای مدرک دکترای درجه یک هنری رودوزی‌های سنتی ایران و مدرس صنایع‌دستی درباره لزوم توجه هر چه بیشتر به احیای انواع سوزن‌دوزی‌های ایران در عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از بسترهای توجه به سوزن‌دوزی‌های ایرانی، جشنواره‌ها هستند...
سماک جلالی: ایران دارای بیش از 120 نوع سوزن‌دوزی است
سماک جلالی: ایران دارای بیش از 120 نوع سوزن‌دوزی است
چتر باز گرانی شب عید بر سر بازار داغ پوشاک

چتر باز گرانی شب عید بر سر بازار داغ پوشاک

سالیان سال است به‌رسم نوروز، بازاری با عنوان بازار شب عید شکل می‌گیرد و انواع و اقسام کالاهای اساسی از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و البسه حسابی به رونق می‌افتند.
چتر باز گرانی شب عید بر سر بازار داغ پوشاک
چتر باز گرانی شب عید بر سر بازار داغ پوشاک

پايمال شدن ارزش هاي انساني

چاپ

هنردستان: نگاهي جامعه نگر به نمايش آشپزخانه نوشته آرنولد وسكر و كار محمدحسن معجوني

 آشپزخانه نمایشی درباره پایمال شدن حق و حقوق آدمهاست. نمایشی که در آن کارگران مشغول به کار یک آشپزخانه از آنچه از ایشان دریغ شده است، می گویند. اینها باید حالشان خوش باشد چون کار می کنند و درآمد دارند و خیلی راحت می توانند هر آنچه نیاز دارند بخرند و حتی به تفریح و زندگی خوش بپردازند اما با این وجود، انگار حالشان اصلا خوش نیست و با سیلی سرخ روی شان را سپید می کنند که مبادا از این هم بدتر بشود.

 

ادامه مطلب...

استثمارگری قدرت مداران

چاپ

هنردستان: نگاهی به نمایش خانه ام ابری نوشته نشمینه نوروزی و زمان وفاجویی و کار حمید پورآذری و سیامک احصایی

به گزارش هنردستان، خانه ام ابری نمایشی است که در آن انسان به اقتضای زمان از دست رفته بررسی می شود. زمانی که حق طبیعی هر انسانی است اما در گردونه روزمرگی هایی که انسان برای انسان تعریف می کند در مدار تکرار این زمان از کف می رود. هر انسان دارنده و صاحب زمان است و به اختیار باید آن را صرف امور زندگی اش کند اما انسان صاحب قدرت دیگران را در اختیار می گیرد و این تصاحب زمان و در اختیار بودن همگانی معنایش دقیقا استثمار شدن است. این استثمارگری پس از صنعتی شدن انسان در عصر نوزایی (رنسانس) شکل تعمیم پذیرتری یافته است و هم اکنون ما می دانیم که در این پروسه بسته که همه چیز تکرار شونده است؛ انسان دیگر مالک زمان خود نیست؛ یعنی اختیار و قدرتی ندارد و برای همین است که دچار تکرار خواهد شد مگر اینکه مرگ او را از این مدار بیهوده بیرون بیاورد.

 

ادامه مطلب...

موقعیت هفت‌نفره بی سر و ته

چاپ

 هنردستان: رضا آشفته/ آرتیگوشه از آن دست نمایش‌هایی است که به دلیل نوع برداشت از وضعیتی که در آن ادغام و تلفیق بین دنیاهای متضاد انجام شده است به نوعی می تواند یک وضعیت پسامدرن داشته باشد.

از آن سو نیز درآن هفت موقعیت تک نفره به هم پیوند می خورد که البته سر و ته هم ندارد چون این تعداد می تواند بی‌شمار هم باشد اما در اینجا هفت تابلو در نظر گرفته شده است که از تلفیق این قصه‌ها و روایت‌ها بشود یک نمایش از دل آن بیرون کشید و این مهم نیز به تماشاگر واگذار شده است که خودش این دستاویز را به نتیجه و تعبیرات دلخواه سمت و سو دهد و در این مسیر که پازل هایی به کل موزاییک وار در کنار هم واقع می شود که دو سوی این ماجراها ایران و یونان باستان واقع شده است.

 

ادامه مطلب...

چشم‌اندازی روشنگرانه در ابعاد وسیع تالار وحدت

چاپ

هنردستان/ رضا آشفته: در نمایش خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و قتل میرزاتقی خان فراهانی، بیش از هر چیزی طراحی و میزانسن است که به چشم می آید. دکتر علی رفیعی همواره در ایجاد فضا، تصویر و ترکیبهای تاثیرگذار یکی از بهترین ها در تاریخ تئاتر ما بوده است. به بیان بهترچشم نوازی آثارش مثال زدنی است.

زمانی که کلاوس پیمان، کارگردان آلمانی، در جشنوارۀ بیستم تئاتر فجر، نمایش ریچارد دوم را اجرا کرد؛ برای ما تماشاگران ناآشنا با تئاتر روز دنیا آشکار شد که چگونه می شود در تالار وحدت با آن ابعاد ژرف و وسیع، کاری را بست که در آن همه ابعادش پر شود و همه جایش به چشم بیاید. بعد از آن خالی ماندن این تالار از چنین اجرایی شد آرزویی دور از ذهن تا اینکه علی رفیعی در سال 87 شکار روباه را به صحنه آورد که می توانست تداعیگر چنین تاثیری در ابعاد کلان باشد. نمایشی با تصاویر درشت و قابل نفوذ که هنوز برای خیلی ها یک تاثیر ماندگار است. این بار هم با نمایش خاطرات و کابوسهای یک جامه دار… این مهم به گونه ای دیگر و حتا کمی فراتر از شکار روباه چشمگیر شده است. البته به این نمایش می توان در مورد متن مخالفتهایی کرد و در نقد بعضی از بازیگران مطلب نوشت اما در مورد طراحی و میزانسن با توجه به دامنۀ تاثیر و کارآیی اش باید گفت که این نمایش در ابعاد تالار وحدت چشم اندازی زیبایی را رقم زده است.

 

ادامه مطلب...

پیشنهادی برای تئاتر خصوصی

چاپ

  هنردستان: رضا آشفته/ نمایش در بارانداز نوشته و کار کاوه آهنین جان با آنکه در نگاه اول برگرفته از یک فیلم سینمایی به همین نام از الیا کازان است اما در واقع برداشت آزادی است که در تلفیق با قصۀ خون آشام (دراکولا) سمت و سوی دیگری گرفته است و به نوعی تبدیل به اثری مستقل شده است.

یک بندرگاه که در آن مافیایی فاسد همچون مجموعه ای از خون آشامان به جان و زندگی مردم افتاده اند و آنان را تا نابودی مطلق تحت فشار قرار داده اند و در این شهر بی قانون هیچ دادرسی نیست مگر خود مردم آگاه شوند که تا خرخره در فساد غرق شده اند و اگر نجنبند در این غرقاب از بین خواهند رفت.

 

ادامه مطلب...

«متاستاز»؛ چشم انداز امید

چاپ

 هنردستان: رضا آشفته/ نمایش متاستاز از شیوه ی ترکیبی و تلفیقی بهره مند است تا که بتواند مخاطبش را به یک مسالۀ درمانی آگاه سازد. شاید هم خود شیوهای درمانی است و شاید هم چشماندازی از شور و امید است؛ به این امید که بشود در کنار بیماران سرطانی برای مبارزه با آن جنگید و برای درمان و داوام زندگی امیدوار شد. از این منظر هنر موجود در متاستاز  کاملا کاربردی است. اما در آن تلفیقی از شیوۀ تئاتر روایی منسوب به مشرق زمین، رقص هندی و مشارکت و برخورد زنده و کارکردی مخاطب در بدنۀ آن لحاظ شده است.

علی اصغر دشتی پیوسته در حال آزمون و خطاست و برای همین هم بی گدار به آب نمی زند؛ هر چند برخی او را به شکست یا توقف محکوم کنند چون او پیوسته مسیر خود را طی طریق می کند و می داند که چه سر مقصدی دارد. شاید برخی او را پسامدرن تلقی کنند و برخی دیگر او را بیرون از قواعد جاری و متعارف بشناسند اما به هر تقدیر نمایش علی اصغر دشتی همواره مورد توجه و التفات همگان واقع شده است. این تنها یک دلیل دارد و آن هم جوهرۀ هنری و زیبایی شناسانه ای است که در تک تک آثارش جاری و ساری بوده است.

 

ادامه مطلب...