“آجرکاری” بنفشه همتی جایزه احیاء هنر بومی ایران را گرفت

هنردستان: اثر “آجرکاری” بنفشه همتی هنرمند جواهرساز ایرانی در فستیوال “اینترنشنال آرت اند دیزاین” فلورانس ایتالیا برنده جایزه شد.

 

به گزارش هنردستان، بنفشه همتی جواهرساز هنری با اعلام این خبر گفت: فستیوال “اینترنشنال آرت اند دیزاین” در شهر فلورانس ایتالیا که در زمینه طراحی جواهر، شهر مهمی است برگزار می‌شود و این رویداد احیاء و بین‌المللی کردن هنر بومی و دیزاین را به عنوان ویژگی و هدف خود دنبال می‌کند.

 

او ادامه داد: تم ویژه این فستیوال احیا کردن سنت قدیمی کشورها به واسطه هنر است و هر هنرمند به واسطه هنر خود درباره کشورش پرزنتی انجام می‌دهد که یکی از این شاخه‌ها جواهرات است.

 

این جواهرساز هنری گفت: من اثری از مجموعه “معماری” را در این فستیوال ارائه کردم که “آجرکاری” نام داشت و انتخاب این اثر هم به دلایل ویژه‌ای صورت گرفت.

 

همتی گفت: آجر به عنوان مصالح ساختمانی، ویژگی تاریخی دارد و بناهای آجری بسیاری داریم که قدمتی نزدیک به 7 هزار سال دارد اما متاسفانه این هنر و آجرسازی دارد نفس‌های آخر خود را می‌کشد و این یک آسیب به معماری ایران است.

 

او افزود: من مناره‌های مسجد “تاریخانه دامغان” را که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد و پیش از اسلام آتشکده بوده را به عنوان سوژه اثر خود انتخاب کردم  که مناره‌های این مسجد مربوط به دوره سلجوقیان است.

 

این هنرمند جواهرساز اظهار داشت: این مسجد از معماری منحصر به فردی برخوردار است و از لحاظ معماری جزء علمی‌ترین مکان‌ها و مسجدها از صدر اسلام تاکنون است و همه بخش‌های این ساختمان به کلی ایرانی است.

 

همتی در پایان گفت: من جواهری که برگرفته از مناره‌های این مسجد است را در این فستیوال پرزنت کردم که برنده جایزه شد. بعد از این من را برای ارائه این طرح در  “master course” (کارشناسی ارشد ) دعوت کرده‌اند تا به واسطه جواهرسازی بتوانیم فرهنگ هر کشور را در هنر احیاء کنیم.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید