پیروزی «مهتاب» در اسکار به معنای حل مشکل نژادی در هالیوود نیست

هنردستان: مطالعه‌ای که با بررسی ۲۵۰۰ فیلم انجام شده نشان می‌دهد درخشش هنرمندان متعلق به گروه‌های اقلیت در مراسم اسکار یکشنبه شب، تنها قدم اول در رسیدگی به مساله کمبود گوناگونی در هالیوود است.

به گزارش هنردستان، به نقل از ورایتی، ‌یک گروه تحلیلگر صنعت سرگرمی می‌گوید حتی با وجود اینکه گروه‌های اقلیت و زنان در جدیدترین جوایز اسکار به رسمیت شناخته شدند، این افراد هنوز هم در هالیوود کمتر از حد لازم به نمایش درمی‌آیند.

 

آلن زی موسس گروه پایلوت واقع در شهر بوستون می‌گوید:‌ مطالعه ما حاکی از این است که هنوز هم در صنعت سرگرمی مساله کمتر به نمایش درآمدن گروه‌های اقلیت وجود دارد و متاسفانه پیروزی‌های این افراد در جوایز اسکارِ یکشنبه به این معنی نیست که مشکل کمبود گوناگونی حل شده است.

او اضافه می‌کند:‌ این مراسم تنها به عنوان یک قدم اول مهم به سمت تاکید کردن بر حقی است که پیش از این آنقدرها به آن‌ توجه نمی‌شد و حالا که این مسایل بیشتر مقابل آگاهی جمعی ما قرار می‌گیرند، می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده افراد متنوع‌تری را پشت و جلوی دوربین ببینیم.

در جوایز اسکار «مهتاب» بهترین فیلم شد، ماهرشالا علی از همین فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را گرفت،‌ وایولا دیویس برای «حصارها» جایزه طلایی را به خانه برد، اصغر فرهادی برای «فروشنده» اسکار گرفت و فیلم «کلاه سفیدها»‌ هم بهترین مستند کوتاه شد.

به گفته زی، این فیلم‌ها به ما نشان می‌دهند که افراد رنگین‌پوست، کسانی که به جامعه اقلیت‌ها تعلق دارند و کسانی که دین‌هایی متفاوت دارند همگی داستان‌هایی دارند که استحقاق تعریف شدن روی پرده بزرگ را دارند و باید با تمام آمریکایی‌ها به اشتراک گذاشته شوند.

پایلوت این هفته مطالعه‌ای را منتشر کرد که از بررسی ۲۵۰۰ فیلم بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ به دست آمده و ۴۳۰۰ بازیگر و ۱۴۰۰ کارگردان در ساخت آن‌ها نقش داشتند. نتیجه این مطالعه این شد که احتمال اینکه بازیگران گروه‌های اقلیت بتوانند یک نقش مکمل در کنار بازیگران سفیدپوست به دست بیاورند بسیار بیشتر از این است که نقش‌های اصلی را از آن خود کنند.

در این گزارش آمده است: این حقیقت که ۸۳ درصد نقش‌هایی که ما در آمارمان داشتیم توسط بازیگران سفیدپوست ایفا شده بودند، نشان‌دهنده یک برند گوناگونی مشابه است؛ برندی که در آن اقلیت‌ها معمولا کنار افرادی از نژاد خود ظاهر می‌شوند، نه در کنار گروه‌های اقلیت دیگر.

این مطالعه نابرابری را در گستره فاکتورهای مختلفی از جمله سن، نژاد و جنسیت بررسی کرد و به این نتیجه‌ها رسید:

– زنان در هالیوود تنها ۳۴ درصد از نقش‌های بزرگ بازیگری و ۶ درصد از شغل‌های بزرگ کارگردانی را در اختیار دارند.

– در اوج مسیر حرفه‌ای کاری‌شان،‌ زنان در مقایسه با مردها ۶۰ درصد فرصت‌های بازیگری کمتری دارند و بعد از رسیدن به ۳۰ سالگی،‌ زنان پیشنهاد ایفای نقش‌های بسیار کمتری دریافت می‌کنند.

– از ۳۵ سالگی به بعد،‌ مردها دو برابر زنان فرصت بازیگری دارند.

– تنها ۱۱ درصد از کل فیلم‌ها به کارگردانی فیلمسازان متعلق به گروه‌های اقلیت ساخته می‌شوند.

– معمولان بازیگران اقلیت در روایت‌های مختص به گروه‌های اقلیت در نقش‌های کلیشه‌ای انتخاب می‌شوند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید