«سوگ یاس» برگ‌هایی از تاریخ را ورق می‌زند/ اجرای نمایشی ایرانی

هنردستان: کارگردان نمایش «سوگ یاس» که این روزها در پردیس تئاتر تهران به صحنه رفته است اظهار کرد که این اثر نمایشی بر اساس اتفاقی واقعی در تهران نوشته شده است.

به گزارش هنردستان، مهرداد محرابی کارگردان نمایش «سوگ یاس» که از اول اسفندماه در پردیس تئاتر تهران به صحنه رفته است درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: نمایش «سوگ یاس» بر اساس اتفاقی مستند در تهران نوشته شده است که طی آن خانه ای  قدیمی سال های سال در دهه فاطمیه به سوگواری عزاداران حضرت فاطمه زهرا (س) اختصاص پیدا کرده بود. این خانه متعلق به فردی بود که از محبان اهل بیت بوده و از نوجوانی در این خانه شاهد برگزاری مراسم سوگواری بیت رسول الله بوده است.

 

وی ادامه داد: نمایش «سوگ یاس» داستان بازگشت مردی است که بعد از فوت پدر خود از خارج از کشور و به منظور فروش خانه پدری و گرفتن ارث و میراث خود به ایران بازمی گردد. حضور او همزمان با برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه می شود و مواجهه اش با افراد هیأتی که همه ساله در خانه پدری او مراسم سوگواری برگزار می کردند، باعث تحول اعتقادی در وی می شود. در این نمایش به دل تاریخ سفر می کنیم و وارد ماجراهایی چون سقیفه، داستان خلافت و همچنین شهادت حضرت زهرا (س) می پردازیم.

کارگردان نمایش «سوگ یاس» اظهار کرد: این نمایش اثری کاملا ایرانی و بر مبنای سنت و مراسم آیینی و سوگواری نقاط مختلف کشور شکل گرفته است.

محرابی درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر نمایشی افزود: ما نمایش «سوگ یاس» را به دلیل اینکه باید نمایش دیگری نیز در پردیس تئاتر تهران و سالن اصلی آن شروع شود، پنجشنبه ۱۲ اسفندماه برای آخرین بار در این مجموعه به صحنه می بریم.

وی درباره احتمال اجرای «سوگ یاس» در دیگر سالن ها و مکان های هنری، گفت: مذاکراتی را با دانشگاه تهران برای اجرای این نمایش داشتیم که البته هنوز موضوع به قطعیت نرسیده است.

کارگردان «سوگ یاس» که در این نمایش به ایفای نقش نیز می پردازد با بیان اینکه این اثر دارای حدود ۴۰ بازیگر است، از آتش تقی پور، مسعود رحیم پور، محمد رخشنده پی، مسعود براهیمی، محمد مهدی پازوکی، داود محمدآبادی، اکبر مددی مهر و امیرمحمد انصافی به عنوان تعدادی از بازیگران اصلی «سوگ یاس» نام برد.

نمایش «سوگ یاس» ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه می رود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید