دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی چگونه برگزار می‌شود؟

هنردستان: محوریت دوره دهم جشنواره موسیقی نواحی، روایت‌خوانی و منظومه‌خوانی است.

 

به گزارش هنردستان، دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی کرمان با دبیری احمد صدری در روزهای 6 تا 9 تیرماه در شهر کرمان و سایر شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود.

این دوره  از جشنواره تابستان امسال در دو بخش موسیقیایی و غیر موسیقایی برگزار می‌شود که بخش موسیقایی خود به دو بخش رقابتی و غیر رقابتی تقسیم می‌شود. در بخش رقابتی جشنواره که با عنوان “راویان اصالت” برگزار می‌شود، گروه‌های مختلف موسیقی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت هیئت داوران با کارشناسی اجراهای موسیقی، گروه‌های برتر را انتخاب می‌کنند.

 

انتخاب گروه‌های برتر محدودیتی ندارد و داوران می‌تواند بین یک تا هر تعداد گروه را بدون رتبه‌بندی به عنوان گروه‌های برتر اعلام کنند که به همه آن‌ها نیز جایزه داده خواهد شد. اما در بخش غیر رقابتی جشنواره موسیقی نواحی، اجراهای تک‌نوازی و گروه‌نوازی در شهر کرمان و چند شهر دیگر این استان برگزار می‌شود ولی روی این اجراها داوری صورت نمی‌گیرد.

 

همچنین در بخش غیر موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) دهمین دوره جشنواره موسیقی فجر، تلاش‌هایی در جهت استفاده از مدیوم‌های دیگر هنری از جمله مدیوم‌های تجسمی و سینمایی برای پرداختن به موسیقی نواحی صورت گرفته است. برای مثل برگزاری نمایشگاه یا اکران فیلم‌های مستند مربوط به موسیقی نواحی از جمله‌ برنامه‌های بخش هنرهای موسیقی محور جشنواره هستند.

 

محوریت دوره دهم جشنواره موسیقی نواحی، روایت‌خوانی و منظومه‌خوانی است که به همین خاطر از عاشیق‌ها و منظومه‌خوان‌های آذری، مازندرانی، خراسانی و… نیز برای اجرا در این جشنواره دعوت به عمل می‌آید. منظومه‌خوانی از سنت‌های قدیمی ایران است که در مراسم‌های جشن و سرور همچون عروسی‌ها اجرا می‌شده است. منظومه‌های کوراغلو و اصلی و کرم از منظومه‌های مهمی هستند که بیشتر عاشیق‌های آذری آن را می‌خوانند.

 

این جشنواره اهداف خود را حفظ و انتقال ویژگی های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان، پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای نهفته در این موسیقی و فراهم سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده های موجود و احیاء انواع فرم های اجرایی موسیقی نواحی ایران اعلام کرده است.

 

علاقهمندان می‌توانند برای دریافت فرم شرکت در مسابقه و متن کامل فراخوان به سایت انجمن موسیقی ایران مراجعه کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید