گفت‌وگو با «آیناز زارعی»،کیوریتور نمایشگاه تجسم هنر

به مشارکت بیش‌تر مجسمه‌سازان در نمایشگاه‌ها امیدوارم

احمدرضا حجارزاده:

احمدرضا حجارزاده/ روزنامه‌نگار و منتقد

سایت هنردستان: هنرهای تجسمی،که به عنوان یکی از شاخه‌های هنری خاص در جامعه‌ی ما شناخته می‌شود، این روزها بیش از سایر هنرها در جریان است و مخاطبان خاص خود را جذب گالری‌ها و نمایشگاه‌های متعدد می‌کند. این روزها نمایشگاهی گروهی شامل آثار نقاشی، مجسمه، حجم، دیجیتال‌آرت و خوش‌نویسی با عنوان «تجسم هنر» در گالری «زرنا» با مدیریت زهرا رسول‌زاده (استاد دانشگاه و هنرمند مجسمه‌ساز) برپاست.کیوریتور و برگزارکننده‌ی این نمایشگاه، هنرمند جوان و خوش‌فکری به نام «آیناز زارعی» است. او سال‌هاست به عنوان کیوریتور در زمینه‌ی هنرهای تجسمی فعال است و تاکنون نمایشگاه‌های حرفه‌یی بی‌شماری برگزار کرده است. به بهانه‌ی برپایی این نمایشگاه، با «آیناز زارعی» به گفت‌وگو نشستیم.

شما به تازگی نمایشگاه «تجسم هنر» را در گالری «زرنا» روی دیوار برده‌اید. این نمایشگاه با چه هدف و رویکردی نسبت به هنر آماده و برگزار شد؟

هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم‌کردن امکان حضور هنرمندان از اقصی نقاط ایران بوده که بتوانند آثارشان را با توجه به علایق، ایده ها و تفکرات ذهنی و تجسمی خودشان به اشتراک بگذارند. در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان با کمبود گالری معتبر و فعال روبه‌رو هستند، به همین خاطر لازم دیدم این امکان در تهران به واسطه من برای هنرمندان فراهم و از طرفی دیگر فاصله‌های مسافتی حذف بشود که در این نمایشگاه علاوه بر هنرمندان تهران، هنرمندانی از شیراز، اصفهان، مشهد، رشت و کرمانشاه حضور پیدا کردند. از آن گذشته بسیاری از هنرمندان در شهرستان‌ها سابقه شرکت در نمایشگاه را داشته‌اند و برای گسترش فعالیت هنری خود مایل بودند در تهران امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند. از دیگر اهداف این نمایشگاه حضور هنرمندان با موضوع و تکنیک آزاد بوده، هنرمندان با توجه به تفاوت‌هایی که در آثارشان وجود داشته امکان حضور در نمایشگاه را از دست ندادند.

در برگزاری نمایشگاه‌های گروهی، پیش و بیش از هر چیز کدام عوامل در شکل‌گیری نمایشگاه دخیلند؛ هنرمندان یا آثاری که توسط خودشان و شما انتخاب می‌شوند؟

هم هنرمندان و هم آثارشان در شکل‌گیری نمایشگاه دخیلند. در درجه اول سابقه و فعالیت هنری هنرمند بسیار موثر است. در کنار آن،کیفیت آثار هنرمندان نقش تعیین‌کننده‌ای برای حضور در نمایشگاه دارد. اگر موضوع و تکنیک اثر برای نمایشگاه کافی و به نوعی قوی نباشد در نمایشگاه شرکت داده نمی‌شود. هنرمندانی هستند که سابقه هنری قوی ندارند، ولی به لحاظ کیفی و تکنیکی آثارشان قوی بوده و برای شرکت در نمایشگاه مورد تایید واقع شدند.

نام‌گذاری و طراحی پوستر هر نمایشگاه، می‌توانند عواملی در جذب مخاطب، به‌ویژه علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی باشد. عنوان «تجسم هنر» چگونه انتخاب شد و چرا پوستر نمایشگاه تا این حد ساده است و تنها به ذکر اسامی هنرمندان بسنده کرده‌اید؟

فکر می‌کنم بهترین عنوانی که برای این نمایشگاه می‌شد در نظر گرفت،«تجسم هنر» بود که انتخاب این عنوان توسط خودم انجام شده است. هدف از این انتخاب، نزدیک‌بودن به مفهموم گسترده و نامحدود هنرهای تجسمی بود. به طور کلی هر فردی تجسمی از هنر دارد و در این نمایشگاه همه هنرمندان با توجه به تجسمات و ایده‌های فردی خود حضور پیدا کردند. این عنوان با توجه به کلیت نمایشگاه که به صورت مجموعه‌ای از هنرهای تجسمی است، انتخاب شده. پوستر نمایشگاه ساده در نظر گرفته شده، زیرا به عقیده من در دنیای امروز سادگی بیش‌تر جلب توجه می‌کند و به نوعی ذهن مخاطب را بیش‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهد که در طراحی پوستر عنوان اثر در مرکزیت و اسامی هنرمندان که اعضای تشکیل‌دهنده این مجموعه هنری بودند در کنار آن قید شده است.

وضعیت امروز هنرهای تجسمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه‌سازی در روزگار فعلی از جایگاه مناسب و شایسته‌یی میان هواداران هنر و مردم عادی که دوستدار هنرند، برخوردارند؟

هنرهای تجسمی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است و تلاش ما هنرمندان این خواهد بود که هر روز بر تعداد علاقه‌مندان و مخاطبان هنر از طریق آگاهی و اطلاع‌رسانی افزوده بشود. بازدید از نمایشگاه‌ها و گالری‌ها خوب است و نشان‌دهنده این نکته است که مخاطبان به هنر و آثار هنری رغبت دارند. آثار نقاشی همیشه مورد توجه مخاطبان بوده و است. متاسفانه مقداری ضعف در آثار مجسمه‌سازی دیده می‌شود و در فضای نمایشگاهی به ندرت آثار مجسمه‌سازی به چشم می‌خورد. امیدوارم مجسمه‌سازان بیش‌تر در فضای نمایشگاهی دیده بشوند.

در نمایشگاه‌های گروهی نقاشی، معمولاً یک موضوع و سبک واحد برای آثار انتخاب می‌شوند و بازدیدکننده‌ی نمایشگاه می‌داند با چه سبک و ایده‌هایی روبه‌روست اما در این نمایشگاه تنوعی از سبک‌ها و موضوعات مختلف و حتا گونه‌های متفاوت هنرهای تجسمی نظیر حجم، عکاسی، خوش‌نویسی و دیجیتال‌آرت را هم می‌بینیم. علت این اتفاق در نمایشگاه «تجسم هنر» چه بوده و چرا در برگزاری این نمایشگاه، روی یک سبک و موضوع متمرکز نشدید؟

همان‌طور که از عنوان نمایشگاه پیداست، آثار بر اساس دامنه گسترده هنرهای تجسمی جمع‌آوری شده و هدف این بوده که مخاطبان مجموعه‌ای از آثار متنوع را در یک فضای هنری ملاحظه بکنند. از طرفی اگر محدودیت در موضوع و تکنیک همانند بسیاری از نمایشگاه‌ها وجود داشت، بسیاری از هنرمندان فرصت حضور در نمایشگاه را از دست می‌دادند. در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های آتی تلاش بر این‌ست که هنرمندان در درجه اول با آثار خوب و مورد قبول در نمایشگاه حضور پیدا بکنند و بعد رقابتی درست بین همه شرکت‌کنندگان در فضایی دوستانه صورت بگیرد.

شما پیش از این هم در گالری «زرنا» نمایشگاه نقاشی برگزار کرده‌اید. دلیل همکاری دوباره‌ی شما با این گالری چیست؟ به نظرتان گالری زرنا چه ویژگی‌ها و نقاط قوتی با سایر گالری‌های تهران دارد؟!

بله، من قبلاً هم با گالری زرنا همکاری داشتم و علت همکاری مجدد من با این گالری برخورد حرفه‌ای و دوستانه خانم رسول‌زاده بوده و البته بازخورد خوبی که از برگزاری نمایشگاه قبلی دیدم، منجر به ادامه همکاری با ایشان شد. علاوه بر آن، فضای دل‌نشین گالری و موقعیت مکانی آن که در مرکز شهر و نزدیک به گالری‌ها، دانشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی واقع شده تاثیر بسزایی داشته است.

استقبال و بازخورد هنردوستان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه «تجسم هنر» چطور بوده؟ آیا به عنوان برگزارکننده‌ی این نمایشگاه از بازخورد آن راضی هستید؟!

استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه تجسم هنر فوق‌العاده بوده همراه با بازخورد خیلی خوب و من نهایت رضایت را دارم. علاوه بر من به عنوان برگزارکننده، شرکت‌کنندگان هم از برگزاری این نمایشگاه رضایت‌مند هستند و این رضایت من را چندین برابر می‌کند.

5/5 - (3 امتیاز)