ارائه‌ی راهکارهای نوین برای پیشبرد عوامل موفقیت در بازاریابی گردشگری

جلب رضایت مسافران با رونق مقصد منحصر به‌فرد

ماریا آذری (کارشناس ارشد مديريت جهانگردی ـ بازاریابی جهانگردی)

در این‌روزها که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ضمن ابراز نگرانی برای تامین بودجه و اعتبار مرمت آثار باستانی به فکر برگزاری مراسم گل‌ریزان برای ترمیم این آثار است، شاید بررسی جدیدترین راهکارهای رونق بازاریابی در صنعت گردشگری به عنوان یک سرمایه، خالی از لطف نباشد.

اکثر کسب‌وکارها در صنایع مختلف، به اهمیت بازاریابی اذعان دارند. استراتژی‌های بازاریابی باید مانند یک دستکش متناسب با صنعت شما باشد. دیدگاه این متن، به جدیدترین شیوه‌های بازاریابی گردشگری می‌پردازد. بنابراین بیش از همه، می‌تواند برای کسانی که در صنعت گردشگری کار می‌کنند یا به این موضوع علاقه‌مندند، جذاب و مفید باشد.

سازمان‌های مدیریت مقصد و بازاریابی، طی چند سال گذشته با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدند. بادهای مخالف قوی که در مسیر فعالیت‌هایشان می‌وزید، مقاصد را با وجود فشار اثرات اقتصادی ناشی از کمبود نیروی انسانی به دلیل بیماری همه‌گیر و پنجره‌های رزرواسیونی که برای پاسخگویی به نوسان تقاضا، مدام مجبور به تغییر در استراتژی‌های بازاریابی خود برای ارتباط با مسافر مناسب و در زمان مناسب می‌کرد. پرواضح است که پس از سپری‌کردن آن‌همه فراز و فرودهای بسیار در صنعت گردشگری، وارد دوران بهبودی شده‌ایم اما جاده‌های پیشِ رو همچنان دارای دست‌اندازها و پیچ‌های پرشمارتری نسبت به آن چیزی شده است که وقتی آرزوی بازگشت سفرهای روزانه را داشتیم، پیش‌بینی می‌کردیم، ولی خبر خوب این‌که پس از پشت سرگذاشتن این طوفان‌های سهمگین، مسافران تشنه‌ی رفتن به سفر و جاده‌ها هستند.

گردشگران خارجی در ایران

بنا بر گفته‌ی مدیر ارشد توسعه جهانی تجارت گروه اکسپدیا، نتیجه‌ی تحقیقات گسترده‌ای که با سرمایه‌ای عظیم برای ایجاد شاخص ارزش مسافران ۲۰۲۳ صورت گرفت، نشان از افزایش چشمگیر تقاضا برای سفرهای داخلی، بین‌المللی و تجاری داشت. به این صورت که از هر ١۰ نفر مصرف‌کننده، هشت نفر قصد دارند دست‌کم یک سفر تفریحی در ١۲ ماه آینده داشته باشند. سفرهای کاری افزایش یافت و  ۷۶ درصد از مسافران تجاری گفتند که قصد دارند سفر کاری خود را برای اهداف تفریحی تمدید بکنند و ۲۸ درصد از مصرف‌کنندگان قصد دارند در مقصد گردشگری‌شان اقامت کرده و در ١۲ ماه آینده،کارشان را از راه دور انجام بدهند. بنا بر این نتایج، به عنوان یک کارشناس بازاریابی گردشگری، معتقدم باید به دنبال استراتژی‌ها و راه‌حل‌های تبلیغاتی بومی و نمایشی بود که مقصد خود را به روشی که ذهن مسافران را در هر کجا آنلاین هستند، درگیر کرده و مشغولِ خود نگه داشت. رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های خلاقانه سفارشی، این فرصت را فراهم می‌آورند تا تجربیات تعاملی و همه‌جانبه را به مسافران ارائه داده و به آن‌ها کمک کرده تا تجربه‌ی سفر خود را پیش از سفر تجسم بکنند. برای نمونه، ساخت کمپین‌هایی که می‌تواند طعم غذاهای محلی را به آن‌ها القا بکند، یا شاید اگر بتوانند احساس بکنند که زیپ‌لاین بالای درختان یا استراحت در یک اسپای مجلل چگونه است، راحت‌تر بتوانند مقصد گردشگری‌شان را انتخاب بکنند. استراتژی‌های تبلیغات مقصد که امکانات و تجربیات محلی را برجسته می‌کنند، می‌توانند برای مسافرانی که می‌خواهند پس از کار یا در روز تعطیل خود لذت ببرند، جذاب باشد.

هر مقصدی منحصر به‌فرد است، به همان شکلی که هر مسافری منحصر به‌فرد است و این موضوع خود از جنبه‌های چالش‌برانگیز صنعت گردشگری بوده و برآورده‌کردن انتظارات متفاوت مشتریان از وظایف اصلی این کسب‌وکار است. با تبدیل‌شدن هزاره‌ها به اسب قدرت صنعت، ارزش «تجربه» بالاتر از تجملات مادی به ارمغان آمده است، تا آن‌جا که «گردشگری تجربه» در حال تبدیل‌شدن به یک هنجار است، زیرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند پول خود را صرف تجربیات بکنند و به طور مداوم به دنبال تجربیات جدید هستند. در چارچوب بازاریابی گردشگری، پلتفرم‌های دیجیتال اکنون بیش‌ترین نقش را در افزایش آگاهی دارند. موتورهای جستجو همچون گوگل، فیس‌بوک، سامسونگ و سایرین،«فناوری واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» را که در حال تبدیل‌شدن به یک محصول مصرف‌کننده اصلی هستند، پیش می‌برند که انتظار می‌رود فروش آن تا سال 2025 به نیم‌میلیارد دستگاه برسد. همچنین می‌توان انتظار داشت این حوزه سرمایه‌گذاری عظیمی در آینده باشد. در نتیجه،کسب‌وکارهای گردشگری که زودتر از سایرین این فناوری را اتخاذ می‌کنند، نسبت به سایر رقبایشان برتری خواهند یافت و نسل جدیدی از مسافران را جذب خواهند کرد.

در حال حاضر تاکید بر جست‌وجوی فعالیت‌هایی است که از علائق شخصی خاص برمی‌آیند تا بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی. در نتیجه، امروزه آژانس‌های رزرواسیون و مسافرتی باید چیزی فراتر از یک محصول ارائه بدهند. آن‌ها باید تجربیات غنی‌کننده زندگی را ارائه و ترویج بکنند؛ درس‌های زبان،کلاس‌های آشپزی، پیاده‌روی به مکان‌های دورافتاده، موج‌سواری یا حتی غواصی و شنا با کوسه‌ها را.

تخت جمشید

ایران به عنوان کشوری پربرکت با مکان‌های تاریخی خارق‌العاده، فرهنگ رنگارنگ و متنوع و مناظر بدیع، یکی از آن مقصدهای جذاب است که بسیار فراتر از آن‌چه قابل تصور است، برای جذب «گردشگری تجربه» جاذبه دارد. از این‌رو، شایسته است این فرصت را غنیمت شمرده و با توسعه‌ی گردشگری ملموس و بهبود زیرساخت تجربه‌کردن در سفر، با بومی‌سازی راهکارهای نوین و خلاقانه در جهت جذب گردشگر، سرمایه‌گذاری کرد. همچنین با اطمینان از این‌که استراتژی بازاریابی‌مان می‌تواند طبیعت منحصر به‌فرد گردشگری و میهمان‌نوازی از شمال تا جنوب و از شرق به غرب این سرزمین غنی را به تصویر بکشد، باید دست به‌کار شد و از بازاریابی گردشگری برای ایجاد یک «برند کشور» که تداعی‌کننده‌ی ویژگی‌های ناملموسی است که مردم جهان را با نام کشور مرتبط می‌کنند و موجب افزایش گردشگر و در نتیجه، به نمایش‌گذاشتن تصویر خوبی از ایران در ذهن جهانیان خواهد شد، بهره برد.

3.2/5 - (4 امتیاز)