چهار جایزه چهل‌ودومین جشنواره فیلم «استانبول» برای فیلم نقطه‌ی تاریک

فیلم سینمایی «نقطه تاریک» به تهیه‌کنندگی «ممهت اکتاش» و کارگردانی «عایشه پولات»، توانست چهار جایزه بخش رقابتی «ملی» در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» در کشور ترکیه را تصاحب بکند.

به گزارش سایت هنردستان، فیلم سینمایی «نقطه تاریک» (خالا تاریا) به تهیه‌کنندگی کمپانی «میتوس فیلم» با مدیریت «مهمت اکتاش» Mehmet Aktaş، به نویسندگی و کارگردانی فیلم‌ساز کُرد «عایشه پولات»، به تهیه‌کنندگی مشترک کمپانی «پونکت» و تلویزیون‌های «وی. دی. آر» (WDR) و «آرته» (Arte) و محصول کشور آلمان، در جدیدترین و دومین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی «ملی» در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» در ترکیه روی پرده رفت و توانست چهار جایزه این رویداد معتبر سینمایی از جمله جایزه «لاله طلایی»، بهترین فیلم برای «مهمت اکتاش»، بهترین فیلم‌نامه برای عایشه پولات، بهترین تدوین برای «سرهات موتلو» Serhat Mutlu و «یورگ ولکمار» Jörg Volkmar و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» FIPRESCI را به دلیل «تمرکز بر تضاد اخلاقی در رفتار روزانه افراد و مهم‌ترین ارزش‌های شخصی آن‌ها» از آن خود بکند.

عایشه پولات،کارگردان این اثر، پس از دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه، با افتخار این جایزه ارزشمند خود را به مادران شنبه تقدیم کرد که فرزندان و خانواده آن‌ها توسط دولت ترکیه سال‌های زیادی‌ست ناپدید شده‌اند.

«مهمت اکتاش» تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نقطه تاریک» در بیانیه‌ای گفت: بسیار خوشحالیم که فعالیت فعالان حقوق بشر از طریق فیلم ما مورد توجه قرار گرفت.

فیلم سینمایی (خالا تاریا) که توسط کمپانی آلمانی «آرت هود» Art Hood در سطح جهان پخش بین‌المللی می‌شود، در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی «برخوردها» در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» Berlinale آلمان به نمایش در‌آمد و کاندید دریافت جایزه این رویداد معتبر و رده الف سینمای جهان بود.

«نقطه تاریک» از طریق داستان یکی از مادران شنبه، تلاش‌های یک تیم آلمانی برای ساخت فیلم مستندی درباره زندگی «ایوب عزیز چاپکورت» وکیل حقوق بشر را با مدیریت فیلم‌برداری «پاتریک اورت» Patrick Orth به تصویر می‌کشد.

چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» با نمایش 59 اثر از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در چند بخش رقابتی از جمله بخش رقابتی بین‌الملل، بخش رقابتی ملی، بخش رقابتی ملی فیلم کوتاه، بخش رقابتی ملی مستند و چند بخش غیررقابتی در روزهای ۱۹ تا ۳۰ فروردین (۷ تا ۱۸ آوریل 2023) در استانبول ترکیه برگزار شد.

امتیاز دهید