مستند «خانه خاموش» در بزرگ‌ترین جشنواره «هات داکس» کانادا

فیلم مستند «خانه خاموش» به کارگردانی فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان در بخش رقابتی جشنواره‌های «هات داکس» و «داکسا» در کانادا،«کراکوف» در لهستان و it’s all true در برزیل به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سایت هنردستان، فیلم مستند «خانه خاموش» به کارگردانی فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، به تهیه‌کنندگی فرناز جورابچیان، محمدرضا جورابچیان و الهه نوبخت و تهیه‌کنندگی مشترک «استفانی لوبرون»،«جوئِل مارانان» و «انجمن ملی فیلم کانادا» NFB، با تدوین هایده صفی‌یاری و محصول مشترک کشورهای ایران،کانادا، فرانسه، فیلیپین و قطر در جدیدترین حضور بین‌المللی خود، روزهای 13 اردیبهشت‌ماه (3 می 2023) و همچنین 16 اردیبهشت‌ماه (6 می 2023) در بخش مسابقه «ویترین جهان» در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «هات داکس» Hot Docs در کشور کانادا به نمایش درمی‌آید.

«خانه خاموش»،که سرنوشت سه نسل از یک خانواده ایرانی طبقه متوسط رو به بالا را دنبال می‌کند، در نخستین حضور بین‌المللی‌اش، در بخش «رقابتی اصلی» در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ «ایدفا» IDFA در کشور هلند به نمایش در‌آمد و در ادامه توانست جایزه «میترانی» MITRANI در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «فیپاداک» FIPA DOC در کشور فرانسه را تصاحب بکند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «هات داکس» که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد مستند در آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود، سی‌امین دوره آن با نمایش آثار مستندی از کشورهای مختلف جهان در چندین بخش از جمله بخش رقابتی «ویترین جهان»،  بخش رقابتی «فیلم‌های بلند»، بخش رقابتی «فیلم‌های نیمه‌بلند»، بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» و بخش «نمایش ویژه» از روزهای 7 تا 17 اردیبهشت ماه جاری (27 آپریل تا 7 می 2023) در شهر تورنتو در کشور کانادا برگزار می‌شود.

این اثر مستند، در ادامه حضورهای جهانی خود در جشنواره بین‌المللی فیلم «داکسا» در کانادا روی پرده می‌رود که از روزهای 14 تا 24 اردیبهشت‌ماه 1402 (4 تا 14 می 2023) در شهر ونکوور برگزار می‌شود.

«خانه خاموش» در ادامه حضورهای جهانی خود در شصت و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کراکوف» در کشور لهستان به نمایش درمی‌آید و نامزد دریافت جایزه بزرگ این رویداد مهم سینمایی است. این دوره از جشنواره، از روزهای 7 تا 14 خردادماه 1402 (28 می تا 4 جون 2023) در شهر کراکوف در کشور لهستان برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم «کراکوف»، از قدیمی‌ترین رویدادهای اختصاصی سینمای مستند، انیمیشن و دیگر گونه‌های فیلم کوتاه در اروپاست. این جشنواره از سال ۱۹۶۱ تاکنون هر ساله در شهر کراکوف لهستان برگزار می‌شود. فیلم‌سازان بزرگ لهستانی همچون «کریستوف کیشلوفسکی» فعالیت سینمایی خود را در کراکوف شروع کردند.

«خانه خاموش» همچنین در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم‌های مستند It’s All True  که یکی از رویدادهای معتبر فیلم مستند در آمریکای جنوبی است به نمایش درآمد. این رویداد رقابتی مورد تایید آکادمی علوم و هنرهای تصویری (اسکار) است. بیست‌وهشتمین دوره این جشنواره، از روزهای 24 فروردین تا 3 اردیبهشت‌ماه (13 تا 23 آوریل 2023) در شهرهای سائوپائولو و ریودوژانیرو در کشور برزیل برگزار شد.

«خانه خاموش» در آخرین حضور بین‌المللی خود در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکزامبورگ» روی پرده رفت و نامزد بهترین مستند این رویداد معتبر سینمایی بود.

5/5 - (1 امتیاز)