هنرمندان درباره‌ی «هفت‌خان اسفندیار» چه گفتند؟

«هفت‌خان اسفندیار»؛ حس افتخار به قهرمانان را دوچندان می‌کند!

هنرمندان، سیاستمداران و اهالی فرهنگ و هنر پس از تماشای «هفت‌خان اسفندیار» با بیان این‌که هنر ایرانی هرچند بر خاکستر نشسته باشد، ققنوس‌وار برخواهد آمد از «شاهنامه» و حس افتخار به قهرمانان این مرز و بوم نوشتند.

بنا بر گزارش سایت هنردستان به نقل از روابط‌عمومی پروژه، نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی از ششم اردیبهشت‌ماه تاکنون میزبان هنرمندان، سیاست‌مداران و مخاطبانی بوده که در تالار وحدت به تماشای این اثر نشسته‌اند.

تعدادی از یادداشت‌هایی که پس از تماشای این نمایش موزیکال نوشته شده، بدین شرحند:

برای سربلندی ایران‌زمین بکوشیم

داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در یادداشتی برای این نمایش نوشت:«بکوشیم چونان حکیم طوس برای سربلندی و سرفرازی ایران‌زمین. هنر ایرانی هرچند بر خاکستر نشسته باشد، ققنوس‌وار برخواهد آمد.

عادل پیغامی، برای این نمایش نوشت:«شاهنامه حکایت ماندگاری است در تمامی طول تاریخ ایران عزیز که عجین گشته با گذر از هفت‌خان‌های سپیدی و سیاهی تا به قله‌های پیروزی و نور نائل آید. این قصه را بر جوانان و نوباوگان ایران‌زمین همیشه باید خواند و نمایاند تا نور و زیبایی امید در گذر از خان‌های ایام در وجودشان پاینده باشد. با افتخار نظاره‌گر هنر هنرمندان عزیز بودم و باورم شد که هنر ایرانی هرچند بر خاکستر نشسته باشد اما ققنوس‌وار برخواهد آمد».

شاهنامه هویت ملی ماست

نجم‌الدین شریعتی، مجری تلویزیون نوشت:«روح توکل و توحید و غیرت از نقاط این نمایش بود. امید که تکرار گردد. شاهنامه هویت ملی ماست».

امیر دژاکام، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت:«حدود سی سال قبل که سیاوش‌خوانی را اجرا کردم، باور نمی‌کردم روزی برسد که به راحتی بتوان «هفت‌خان اسفندیار» یا اثری از شاهنامه را اجرا کرد. شاهنامه سرشار از خرده‌حکمت، راز و اندیشه‌های انسانی و ماندگار است».

فردوسی فرهنگ‌زاده و فرزندزاده ایران‌زمین است

عباس موزون، مجری و پژوهشگر برای «هفت‌خان اسفندیار» نوشت:«فردوسی فرهنگ‌زاده و فرزندزاده ایران‌زمین، پاک‌نهاد، پاکیزه‌سخن، مردی از مردستان طوس، از همیشه تا همیشه ادب این خاک نورزای، سرشته در نوشته‌ها و گذشته‌ها و سرگذشت‌های ایران و ایرانی، می‌ماند جاودانه، چراکه او پاکزاد بود و پاک‌زیست و پاک‌گذر که فرمود:«بر این بودم و هم بر این بگذرم/ یقین دان که خاک پی حیدرم» و ما همه طوسی و فرتوسی، خراسانی و ایرانی و مرد و رادمردیم. همه ابوالقاسم و رستمیم. از طوس خراسان تا فردوس سیستان، جاویدان باد ایران پاک».

امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیرکاوه آهنین‌جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری و سایه پارسایی بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهند.

«هفت‌خان اسفندیار» یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حکایت سفر پرماجرای اسفندیار رویین‌تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند.

نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» از هفته اول اردیبهشت‌ماه با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه است.

5/5 - (1 امتیاز)