اینستاگرام فضای جدیدی برای سریال‌سازی / نسل جدید، رسانه‌های نوظهور / روایت پوریا تکاور از ساخت سریال اینستاگرامی “طهران”

پوریا تکاور کارگردان “طهران” از ساخت اولین سریال ایستاگرامی و بازخوردهای آن سخن گفت.

هنردستان: فضای مجازی و صفحات بی‌شمار برنامه‌هایی چون ایستاگرام و تلگرام این روزها نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند و به هر شهر و روستایی که بروید شاهد این صحنه خواهید بود که اکثر مردم بیشتر ساعت‌های زندگی روزمره‌شان را به گشت و گذار در فضای مجازی و صفحات مختلف آن سپری می‌کنند. گذشته از نقاط منفی و ایرادهایی که به فضای مجازی و چگونگی استفاده کردن و بهره بردن از آن وارد است، هستند افرادی که با نگاهی متفاوت و با کمی خلاقیت و جسارت از این امکان بهره مناسبی برده‌ و توانسته‌اند فعالیت‌های قابل توجهی را شکل دهند و به نوعی برای سایرین نیز مسیر تازه‌ای را ترسیم کنند. 

 

پوریا تکاور از جمله این افراد است که به همراه تعدادی از دوستان خود در این مسیر گام برداشته و با وجود تمام محدودیت‌ها و نبود امکانات که هم‌نسلان او به شکل‌های مختلف درگیر آن هستند، نخستین سریال ایستاگرامی فضای مجازی را با عنوان “طهران” ساخته و مخاطبان بسیاری به دست آورده است.

سریالی که بیانگر دغدغه نسل دهه 70 و 80 ایران است، نسلی متفاوت که درک ذهنیات و مسائل آنها در دوره گذار کنونی بسیار پیچیده است و شاید به تصویر کشیده شدن و مطرح کردن دغدغه‌های‌شان توسط یکی از هم نسلان آنها، بسیار قابل درک‌ و باورپذیرتر باشد.

این کارگردان جوان ضمن معرفی خود با ارائه توضیحاتی در رابطه با ایده ساخت این سریال به خبرنگار هنردستان گفت: در حال حاضر دانشجوی کارگردانی دانشگاه علمی کاربردی هستم. به واسطه رشد یافتن در خانواده هنری از کودکی با فضای فیلم‌سازی آشنا بودم و نخستین فیلمم را در سن 6 سالگی ساختم.

او ادامه داد: سال پیش، طرح این پروژه توسط آقای سروی نویسنده فصل اول مطرح شد تا سریالی را در فضای مجازی بسازیم، به دلیل اینکه این فضا در حال حاضر بسیار بر مردم و جامعه هنری تاثیرگذار است و خیلی از اتفاقات و تبلیغات هنری در آن شکل می‌گیرد. این ایده زمانی شکل گرفت که تکه‌هایی از فیلم‌هایم را در سایت آپارات گذاشتم و بسیار مورد توجه قرار گرفت و بازدیدکننده‌گان زیادی داشت. ابتدا بر آن شدم تا سریال را در آپارات و یوتیوب منتشر کنم اما چون آپارات محدودیت زمانی نداشت و قابلیت انتشار فیلم بلند را داشت نیازمند بودجه زیادی بود بنابراین بهترین جا برای ما ایستاگرام بود که همه از آن استفاده می‌کردند و می‌شد به خوبی با مردم ارتباط برقرار کرد.

تکاور در رابطه با موضوع این سریال و پرداختن به نسل جدید و دغدغه‌هایشان توضیح داد: مستندی به نام “زیتون” ساخته بودم که موضوع آن در مورد جوانان دهه 70 و 80 بود بنابراین درگیر فضای این افراد و مسائل آنها بودم. تصمیم گرفتم فصل 13 قسمتی به صورت آزمایشی در ژانر تریلر بسازم که بر پایه اتفاق است و باعث جذابیت می‌شود. اتفاقی که کمتر در ایران انجام می‌شود. اتفاقات عجیبی در روایت داستان آوردیم و نتیجه خیلی خوبی گرفتیم. در گام نخست نتیجه بسیار جالب بود، در مدت زمان بسیار کوتاهی صفحه سریال ما بدون هیچ تبلیغی 14 هزار نفر عضو پیدا کرد.

او عنوان کرد: در ساخت فصل دوم، هدفی که در ساخت مستند “زیتون” داشتم را دنبال کردم و مشکلات بچه‌های تهران را مطرح کردم. البته تلاش من بر آن بود که آن را به شیوه‌ای مطرح کنم که زیاد سیاه‌نمایی نباشد و معضلات این نسل را به خانواده‌ها بیان کند. شخصیت اصلی فصل دوم دختری است که با مادرش مشکل دارد.

 

این کارگردان جوان با اشاره به بازخوردهایی که نسبت به این سریال از سوی مخاطبان آن داشته است گفت: جوان‌های بسیاری به ما پیام می‌دادند و با شخصیت‌های سریال همذات‌پنداری می‌کردند و می‌گفتند فضای زندگی آنها شبیه کاراکترهای ماست و حالا توانسته‌اند آن را تغییر بدهند. خوشبختانه فصل دوم بسیار موفق‌تر از فصل اول بود و بازخوردهای بهتری داشتیم، چراکه از فضایی فصل اول خارج شدیم و روی فضای زندگی روزمره بچه‌های تهران مانور دادیم. 

او تاکید کرد: یکی از اتفاق‌های خوب فصل دوم تماس شبکه “آرته” فرانسه و مصاحبه با من بود، برای آنها بسیار جالب بود که تمام خبرهایی که در مورد ایران می‌شنیدند با دیدن این فیلم تغییر کرده است. در این میان خیلی از هنرمندان با دیدن سریال و سطح کیفی آن از ما حمایت کردند و برای ما تبلیغ کردند.

تکاور در رابطه با بازیگران و عوامل اجرایی ساخت این سریال نیز بیان کرد: تمام عوامل از نسل دهه 70 هستند. در ابتدای کار همه دوستانه آمدند، عوامل جلوی دوربین فصل اول هم دانشگاهی‌های من بودند و زمانی‌که کار مطرح شد از بچه‌های تئاتر استفاده کردم، در فصل سوم صحرا فتحی هم حضور خواهد داشت. از سوی دیگر بیشتر کارها مثل فیلم‌برداری، صداگذاری تدوین و … را خودم انجام می‌دهم.

او در پایان بیان کرد: در حال حاضر فصل دوم سریال را تولید می‌کنیم. این سریال نیز ابتدا به صورت قسمت‌های یک‌دقیقه‌ای در ایستاگرام و تلگرام منتشر می‌شود. همچنین سایت معتبر ایرانی به نام “نما” فضای دیگری خواهد بود که اقدام به پخش این سریال خواهد کرد. در این سایت قسمت‌ها نیم ساعته خواهد بود.

امتیاز دهید