احیای تکیه تاریخی گلبندان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به کارکرد آئینی تکیه گلبندان که می‌تواند فضایی را برای ارائه میراث ناملموس فراهم کرده و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های خاص گردشگری مطرح شود، از احیای این تکیۀ متعلق به دوران صفویه خبر داد و تأکید کرد که فضای شهری پویا، کارکرد دوم این تکیه است.

به گزارش هنردستان محمدعلی ایزدخواستی دراین باره گفت: تکیه گلبندان در محله پشت میدان امام اصفهان و در محدوده بازار حسن آباد قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این تکیه همراه با بناهای آن محدوده شامل امامزاده احمد، مسجد ساروتقی، کاروانسرای مقصود بیک و مدارس موجود، اجزای یک مجموعه مذهبی در این بازار را تکمیل می‌کرد. این تکیه در زمان خود دارای سقف آجری بوده است که تا حدود یک قرن پیش نیز برجا بود، سپس سقف چوبی جایگزین سقف آجری شد که این نوع سقف نیز بر اساس شواهد محلی تا اوایل دهه ۷۰ پابرجا بود و بعد از آن به طورکامل تخریب شد.

او با اشاره به اینکه عرصۀ تکیه گلبندان ۵۱۰ مترمربع است، درباره عملیات احیای این تکیه توضیح داد: در این عملیات که بر اساس تصاویر و عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ و شواهد و مستندات موجود تاریخی انجام شد، تعداد ۱۸ دهانه و ۲۱ سقف به شکل چارسو همراه با منبر آجری به‌طورکامل بازسازی شد، سکوهای چهارطرف نیز مرمت و سنگفرش شده و کتیبه‌های پشت منبر و ورودی نیز اجرا شدند. ضمن اینکه سقاخانۀ ورودی تکیه بازسازی و مرمت شد که در پشت این سقاخانه و متصل به آن اتاق پشتیبانی واقع است و برای تکیه، نقش انباری و آبدارخانه را دارد.

ایزدخواستی با اشاره به اینکه عملیات احیای تکیه گلبندان در مدت یک سال اخیر انجام شده است، گفت: احیای این تکیه با توجه کارکرد آئینی آن در طول تاریخ، از یک سو می‌تواند فضایی را برای ارائه میراث ناملموس فراهم کند و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های خاص گردشگری مطرح شود؛ ضمن اینکه فضای شهری، کارکرد دوم آن است، به این معنا که میدان‌گاه و به‌عبارتی یک فضای شهری پویا و فعال در درون یک بافت تاریخی و در کنار میدان امام ایجادشده که بازار چهارسوق مقصود و بازار حسن‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند.

ایزدخواستی در پایان تأکید کرد: باید سایر قسمت‌های گسستی که در جنوب و شرق میدان امام ایجادشده را نیز بر اساس شواهد تاریخی احیا کرد؛ ازجمله نقاط موردنظر، احیای کاروانسرای مقصودبیک است که دقیقاً روبه روی تکیه گلبندان قرار دارد و قطعاً با ورود سرمایه‌گذار و بر اساس مستندات تاریخی احیا خواهدشد.

به گزارش هنردستان، مرحوم سیروس شفقی در کتاب «بازار بزرگ اصفهان» آورده است که «حسینیه گلبندان، مکانی روباز است که به شکل حیاط در مقابل ساختمان مسکونی واقع شده و دیواری آن را احاطه کرده است. این حسینیه فاقد درب ورودی بوده، تنها اسم حسینیه بر روی کاشی‌های لاجوردی بیرون دیده می‌شود. در داخل محوطه مزبور نیز سکوهایی از سنگ مرم جهت نشستن و منبری از مرمر وجود دارد.»

گفتنی است، تکیه گلبندان هم‌زمان با ایام رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن(ع) و همراه با برگزاری آئین سوگواری و منقبت‌خوانی اهل بیت(ع) به بهره‌برداری خواهد رسید. علاقه‌مندان برای حضور در این آئین می‌توانند چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۹:۳۰ به محل تکیه گلبندان، واقع در خیابان نشاط، کوچه بیت‌الحسین(ع)، بازار حسن آباد مراجعه کنند.

امتیاز دهید