اولین موزه مجازی یونسکو طراحی میشود

یونسکو و اینترپل در پروژه ای نوآورانه برای ایجاد اولین موزه مجازی متمرکز بر مصنوعات فرهنگی دزدیده شده با یکدیگر متحد شده اند.

به گزارش هنردستان این پروژه که قرار است در سال ۲۰۲۵ راه اندازی شود، توسط یک تعهد مالی اولیه از سوی عربستان سعودی پشتیبانی می شود و برآورد می شود حدود ۲،۵ میلیون دلار هزینه داشته باشد. هدف اصلی این طرح افزایش آگاهی در مورد قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی مسروقه و کمک به بازیابی اشیاء مسروقه است. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، به درستی خاطرنشان می‌کند: «پشت هر اثر یا قطعه دزدیده شده، تکه‌ای از تاریخ، هویت و انسانیت نهفته است که از متولیان آن سلب شده، برای تحقیق غیرقابل دسترس شده است و اکنون در معرض فراموشی قرار دارد. با همکاری اینترپل، موزه مجازی از پایگاه داده گسترده خود از بیش از ۵۲۰۰۰ مصنوعات دزدیده شده استفاده می کند و این موارد را به نمایش های سه بعدی تبدیل می کند.

معمار فرانسیس کر که به عنوان اولین معمار آفریقایی برنده جایزه پریتزکر شناخته می شود، مسئول طراحی موزه مجازی است که از دهلیز مرکزی موزه Solomon R. Guggenheim الهام گرفته و آن را به شکل درخت بائوباب شکل داده است، که دارای ارزش فرهنگی و معنوی قابل توجهی در آفریقا است.

موزه مجازی یونسکو به عنوان یک ابزار آموزشی، نه تنها برای مقامات و متخصصان فرهنگی، بلکه برای عموم مردم، با تمرکز ویژه بر نسل‌های جوان، خدمت خواهد کرد. این به بازدیدکنندگان تجربه ای واقع بینانه ارائه می دهد و به آنها امکان می دهد گالری های مجازی را کاوش کنند، به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند و درکی از اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی به دست آورند.

امتیاز دهید