برای نجات برج کج قرون وسطایی بولونیا

محوطه برج کج ایتالیا بسته می‌شود.

میدان اطراف برج کج قرون وسطایی بولونیا به دلیل ترس از ریزش احتمالی برای چند سال بسته خواهد شد.

به گزارش هنردستان ، «متئو لپور»، شهردار شهر بولونیای ایتالیا اعلام کرد: میدان «دی پورتا راوگنانا» برای نجات برج کج قرن دوازدهمین واقع در آن بسته خواهد شد تا عملیات ایمن‌سازی و بازیابی آن انجام شود.

پس از اینکه دانشمندان دانشگاه بولونیا افزایش تمایل غیرعادی برج ۴۸ متری «گاریسندا» را، که در کنار برج «آسینلی» با دو برابر ارتفاع قرار دارد تشخیص دادند، این موضوع مورد بحث بسیاری در شهر قرار گرفت.

برج «گاریسندا» که چارلز دیکنز را در سفر به بولونیا مسحور خود کرده بود، ۴ درجه شیب دارد، این در حالی است که برج کج معروف پیزا در ایتالیا ۳.۹ درجه به یک طرف تمایل دارد. اعتقاد بر این است که این شیب به دلیل فرونشست زمین در قرن چهاردهم میلادی روی داده است.

برج از نظر برداشتن تَرک در حال نظارت است و حسگرهایی برای ردیابی هرگونه جابه‌جایی نصب شده است. قرار است پایه‌های آن با مواد جدید محکم شود تا سازه ایمن‌تر شود. همچین برج مجاور آن، یعنی «آسینلی» که برای ورود بازدیدکنندگان باز بود، نیز بسته شده است.

شورای شهر بولونیا در حال ایجاد یک کمیته ویژه برای نظارت بر بازسازی برج «گاریسندا»ست و شهردار بولونیا نیز اعلام کرد: به دنبال بهترین افراد حرفه‌ای ممکن در سطح ملی و بین‌المللی خواهم بود که بتوانند به ما کمک کنند.

در حالی که شهردار لحن اطمینان‌بخشی داشته است، اما بخشی از افراد نگران فرو ریختن برج هستند.

«کارلو لوکارلی»، نویسنده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی گفت: «می‌ترسم به از دست دادن چیزی که بخشی از روح شهر است فکر کنم. من همیشه حضور این دو برج را در شهر بدیهی می‌دانستم.»

«جورجیو دیریتی»، بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره گفت: «از بسیاری از منظرها نگران هستم، به خصوص اینکه این خبر غافلگیرکننده بوده است.»

برج‌های «گاریسندا» و «آسینلی» به نام خانواده‌های رقیب که آن‌ها را ساخته‌اند، نامگذاری شده و اعتقاد بر این است که راهی برای رقابت بر سر قدرت و ثروت بوده است. این دو برج در محل ورودی شهر قرار دارند. «گاریسندا» در ابتدا ۶۰ متر ارتفاع داشت، اما پس از شروع به خم شدن، ارتفاع آن کم‌تر شد.

این برج چندین بار در «کمدی الهی» اثر «دانته» ذکر شده و «چارلز دیکنز» نیز در تصاویر خود از ایتالیا درباره آن نوشته است.

امتیاز دهید