رضا فکری با دو مستر کلاس و یک‌کنسرت به ایران می‌آید

رضا فکری، خواننده اپرای ایرانی مقیم کشور کرواسی، به‌ دعوت ارکستر سمفونیک «فارس»، برای برگزاری مستر کلاس و کنسرت به ایران می‌آید.

به گزارش هنردستان ، کنسرت ارکستر سمفونیک فارس به خوانندگی رضا فکری، رهبری ابراهیم بذرافکن و مدیریت فرامرز فاطمی، جمعه چهارم اسفندماه، در تالار حافظ شهر شیراز برگزار خواهد شد.

در بخش اول این کنسرت آریای‌هایی از روسینی، دونیزتی، بیزه و … اجرا خواهد شد و در بخش دوم قطعاتی از حسین دهلوی و ابراهیم بذرافکن به خوانندگی رضا فکری و همراهی ارکستر سمفونیک و گروه کر «فارس» روی صحنه خواهد رفت.

همچنین رضا فکری در مدت حضور خود در ایران دو مستر کلاس آواز و صداسازی را برگزار خواهد کرد؛ مستر کلاس اول جمعه ۱۳ بهمن‌ماه در کرج و مستر کلاس بعدی، چهارشنبه دوم اسفندماه در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

رضا فکری سال گذشته توسط والری گرگیف و علی رهبری به اپرای مارینسکی سنت پترزبورگ (بزرگترین اپرای دنیا) و سپس به کنسرت ویژه اپرای هلیکون مسکو تحت عنوان ستارگان اپرای کشورهای حوزه دریای خزر به رهبری والری کریانوف و مدیریت دیمیتری برتمن دعوت شد و کنار بزرگان اپرای دنیا هنرنمایی کرد.

او همچنین سابقه حضور به عنوان سولیست تنور در ارکستر فیلارمونیک زاگرب و ارکستر رادیو تلویزیون ملی کرواسی را دارد.

رضا فکری در سال در سوم خرداد 1371 در تهران به دنیا آمد و در دوم اسفند 1398 با راضیه دورفرد خواننده متسو سوپرانو ازدواج کرد.

رضا فکری دارای فوق دیپلم اقتصاد کار و بهره وری و لیسانس حسابداری بانکی است و در حال حاضردانشجوی لیسانس و فوق لیسانس رشته آواز در آکادمی موسیقی دانشگاه زاگرب زیر نظر پروفسور رناتا پکوپیچ است.

رضا فکری از ابتدا علاقه بسیار زیادی به آواز خواندن داشت و در دوران کودکی در تمام فعالیت های مدرسه که به آواز خواندن مربوط بود شرکت میکرد.در دوران راهنمایی وارد گروه سرود مدرسه شد و در پانزده سالگی زمانی که توسط معلم سرود خود به کنسرت گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در تالار رودکی دعوت شد به آواز کلاسیک علاقمند شد و از همان زمان موسیقی را به صورت جدی آغاز کرد.او در ابتدا مبانی موسیقی و سلفژ را نزد علیرضا شفقی نژاد فراگرفت و سپس آواز کلاسیک و سلفژ را نزد لوریس هویان ادامه داد.او همچنین ساز کلارینت را نیز نزد اکبر محمدی آموخت.

رضا فکری از سال 1387 تا 1394 در بسیاری از گروه های کر ایران مانند کر ارکستر سمفونیک تهران ، کر ارکستر سمفونیک صدا و سیما و… مشغول به فعالیت شد و همزمان رسیتال های آوازی فراوانی برگزار کرد.

در سال 1394 با بازگشت استاد علی رهبری به ایران رضا فکری به عنوان سولیست تنور ارکستر سمفونیک انتخاب شد و در کنسرت کارمینا بورانا و علمدار به هنرنمایی پرداخت.

در سال 1395 در آزمون ورودی اپرای ملی آنتالیا کشور ترکیه شرکت کرد و با موفقیت آزمون را سپری کرد و به عنوان سولیست تنور اپرای آنتالیا انتخاب شد اما به دلیل مشکلات ویزای کار این همکاری به سرانجام نرسید.

از سال 1397 همکاری های رضا فکری با استاد علی رهبری مجددا آغاز شد و اولین قطعه رضا فکری به نام “مرشد” به آهنگسازی استاد علی رهبری توسط کمپانی آلمانی ناکسوس در بازار بین المللی منتشر شد.

بعد از موفقیت قطعه مرشد در بازار بین المللی همکاری بین رضا فکری و استاد علی رهبری و کمپانی ناکسوس ادامه پیدا کرد و حاصل آن ضبط نقش خشایارشا در اپرای تراژدی ایرانیان ، ضبط نقش اسحاق در اپرای ابراهیم ، ضبط پویم سمفونی دیوان شرق و غرب گوته ، ضبط پویم سمفونی چنین گفت زرتشت و ضبط قطعاتی روی اشعار شکسپیر شد که همگی توسط کمپانی ناکسوس منتشر خواهند شد.

در سال 1398 رضا فکری به عنوان سولیست تنور همراه با گروه کر فیلارمونیک ایران رکوییم دورژاک را برای اولین بار در آسیا و ششمین بار در جهان اجرا کرد.

در سال 1399 آلبوم موسیقی زبان تند نرگس ها به آهنگسازی حسین کیومرثی را با همراهی کمپانی زنگ رکوردز به بازار بین المملی روانه کرد.

در اسفند ماه 1400 برای جشن صد و پنجاهمین سالگرد ارکستر فیلارمونیک زاگرب به زاگرب دعوت شد و پویم سمفونی چنین گفت زرتشت را به آهنگسازی و رهبری استاد علی رهبری در مقابل مردم و مقامات سیاسی و فرهنگی کشور کرواسی در سالن لیسینسکی شهر زاگرب اجرا کرد.

در سال 1401 و بعد از انتخاب علی رهبری یه عنوان رهبر مهمان دایم اپرای مارینسکی (بزرگترین و مشهورترین اپرای جهان) به مدیریت والری گرگیف ، رضا فکری بار دیگر پویم سمفونی چنین گفت زرتشت را اینبار با ارکستر اپرای مارینسکی و در شهر سنت پترزبورگ و در مقابل والری گرگیف اجرا کرد.

در سال 1401 توسط دیمیتری برتمن ، مدیر اپرای هلیکون مسکو به کنسرت ویژه هلیکون اپرا دعوت شد و در کنارسوپرانو معروف روسیه خانم اولگا برودینا و ستارگان اپرا از پنج کشور دیگه به اجرای برنامه پرداخت.او آریای نادر از اپرای صیادان مروارید را به رهبری والری کیریانوف اجرا کرد.

او در پاییز 1401 در کنکور ورودی آکادمی موسیقی دانشگاه زاگرب شرکت کرد و در حالی که دانشگاه فقط 2 نفر را قبول میکرد موفق شد که قبول شود و الان دانشجوی رشته آواز زیر نظر پروفسور رناتا پکوپیچ در آکادمی موسیقی دانشگاه زاگرب است.

امتیاز دهید