ماسوله ثبت جهانی نشد

پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله با تصمیم کمیته میراث جهانی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو دیفر شد.

به گزارش هنردستان پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین نشست ماسوله در حال برگزاری است با تصمیم کمیته میراث جهانی دیفر شد.

دیفر به این معنی است که ایران امکان دارد تا دوباره پرونده منظر فرهنگی ماسوله را برای یونسکو ارسال کند.

شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) بازوی مشورتی یونسکو در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی و طبیعی جهان، با ارسال گزارشی به کارشناسان یونسکو، دبیرخانه ثبت جهانی یونسکو، کشورهای عضو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، مخالفت قطعی خود با ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» را به دلیل ایرادات زیاد در نوشتن پرونده و مغایرت پرونده با شاخص‌های ثبت جهانی یونسکو اعلام کرد.

ایکوموس جهانی، در گزارش خود تاکید کرده است که ماسوله ظرفیت ثبت جهانی دارد، اما پرونده تدوین شده آن که سال ۲۰۲۱ میلادی تحویل یونسکو شد، حاوی ایرادات اساسی است و به همین دلیل، ایکوموس درخواست رد پرونده ثبت جهانی ماسوله را دارد.

پرونده ثبت جهانی ماسوله در سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست موقت یونسکو ثبت شد و تا همین امروز تلاش‌ها و هزینه زیادی برای رفع نواقص و تدوین پرونده نهایی و ارسال آن به یونسکو با همکاری مردم و مسئولین محلی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد. اما در نهایت این پرونده قربانی لجاجت شد و در نهایت، با تدوین پراشتباه و غلط پرونده، شانس ایران برای ثبت جهانی ماسوله در اجلاس این ماه یونسکو که قرار است در شهر ریاض عربستان برگزار شود، سوخته است.

بر اساس مصوبه امروز کمیته میراث جهانی یونسکو، مقرر شد هیاتی منتخب از کمیته به همراه ایران، متعاقبا جلسه‌ای تشکیل دهند تا در خصوص حفظ سهمیه ایران برای منظر فرهنگی ماسوله تصمیم گرفته شود.

امتیاز دهید